لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

کرملین: اردوغان از پوتین درخواست دیدار کرده است


هنوز دو هفته از آخرین دیدار رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین در اجلاس گروه ۲۰ در آنتالیا نگذشته بود که غائله جنگنده روسی پیش آمد.
هنوز دو هفته از آخرین دیدار رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین در اجلاس گروه ۲۰ در آنتالیا نگذشته بود که غائله جنگنده روسی پیش آمد.

در پی بالا گرفتن تنش میان روسیه و ترکیه به دنبال سرنگونی یک جنگنده روسی در مرز سوریه، کرملین می‌گوید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، درخواست کرده است با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود، دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز جمعه، ششم آذر، در کنفرانس خبری در مسکو گفت: «پیشنهادی از سوی ترکیه برای دیدار در سطح سران دو کشور به رئیس جمهوری روسیه داده شده است.»

قرار است روسای جمهوری روسیه و ترکیه روز ۳۰ نوامبر، دوشنبه آینده، همراه با دیگر رهبران جهان، از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در نشست بین‌المللی تغییرات اقلیمی در پاریس شرکت کنند.

دیمیتری پسکوف از دادن اطلاعات بیشتر درباره درخواست ترکیه خودداری کرد، اما گفت که آقای اردوغان روز سه‌شنبه، «هفت یا هشت ساعت» پس از آن که ترکیه اعلام کرد جنگنده سوخوی ۲۴ روسیه را سرنگون کرده، به ولادیمیر پوتین تلفن زد.

رجب طیب اردوغان روز پنج‌شنبه به شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» گفت که پس از سرنگونی جت روسی تلفن زده است تا با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کند، اما او «تاکنون جواب تلفنش» را نداده است.

ترکیه می‌گوید که جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را در مرز سوریه، به‌رغم هشدارهای مکرر، نقض کرده است، اما ولادیمیر پوتین اقدام ترکیه را «خنجر زدن» از پشت به روسیه توصیف کرده و خواستار عذرخواهی دولت ترکیه شده است.

آقای پوتین همچنین تلویحا آمریکا را متهم کرده که اطلاعات مربوط به محل حضور جنگنده روسی را به ترکیه داده است. ترکیه از اعضای ناتو و ائتلاف به رهبری آمریکا در جنگ با داعش است.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، هم اعلام کرده است که یک رشته تحریم‌های اقتصادی را علیه شرکت‌های ترکیه‌ای که در روسیه فعالیت می کنند برقرار خواهد کرد و برخی پروژه‌های اقتصادی میان دو طرف هم لغو می‌شوند.

اما رجب طیب اردوغان واکنش مسکو را «احساسی» خوانده و گفته است که عذرخواهی نمی‌کند. اگرچه، همزمان، نخست وزیر ترکیه، احمد داووداوغلو درصدد برآمده تا از تنش میان دو کشور بکاهد.

آقای داووداوغلو روز پنج‌شنبه در مطلبی در روزنامه تایمز لندن نوشت که اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسی، اقدام علیه کشور خاصی نبوده و آنکارا تنها از تمامیت ارضی خود حفاظت کرده و مایل است تنش میان دو کشور کاهش یابد.

رئیس جمهوری روسیه هم روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری روسیه که به مسکو رفته بود، گفت به همکاری با آمریکا و متحدانش در جنگ با گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه با تبادل اطلاعات ادامه خواهد داد، اما به این ائتلاف نخواهد پیوست.

آمریکا و ترکیه روسیه را به حمله به گروه‌های مخالف بشار اسد که مورد حمایت غرب هستند متهم می‌کنند، اما روسیه می‌گوید که داعش و «تروریست ها» را هدف قرار می دهد.

به گزارش رویترز، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه به شبکه آرتی‌ال این کشور گفت که ولادیمیر پوتین در دیدار با فرانسوا اولاند در مسکو خواسته است تا «اطلاعات مربوط به محل گروه هایی را که غرب می گوید تروریست نیستند و با داعش در سوریه می جنگند به مسکو بدهند، تا روسیه بتواند از هدف قرار دادن آنها پرهیز کند.»

XS
SM
MD
LG