لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

افزایش حضور یگان‌های ویژه در تهران برای «تمرین مقابله با تهدیدات»


دو هفته پس از هشدار وزیر خارجه عراق درباره اقدامات احتمالی گروه داعش در ایران، یک فرمانده نیروی انتظامی دلیل افزایش مأموران این نیرو و حضور یگان‌های ویژه در خیابان‌های تهران را انجام مانورهای «ضد تروریستی» و تمرین برای مقابله با «تهدیدات احتمالی» ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، روز شنبه هفتم آذر، گفت که نیروی انتظامی در روزهای اخیر برای مقابله با «هر نوع تهدید احتمالی»، در سطح تهران «تمرینی عملیاتی» آغاز کرده است.

به گفته آقای ساجدی‌نیا، در این «تمرین عملیاتی» یگان‌های نیروهای انتظامی از جمله نیروهای یگان ویژه، نیروهای نامحسوس زن و مرد، و تیم‌های چک و خنثی‌سازی بمب حضور دارند.

وی تأکید کرد که این «تمرین‌های ضدتروریستی» تا زمانی که لازم باشد، ادامه می‌یابد اما انجام این تمرین «به این معنا نیست که اتفاقی در تهران رخ داده باشد».

آقای ساجدی‌نیا علت افزایش گشت‌های خودرویی و موتوری نیروی انتظامی را اجرای طرح «امنیت محله‌محور» اعلام کرد و همچنین از شهروندان خواست تا «اقدامات مشکوک و مجرمانه» را به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

همزمان وزیر کشور ایران نیز در یک نشست مطبوعاتی در روز شنبه گفته است که حضور نیروهای انتظامی در خیابان‌ها تهران، «مانور بوده» و قصد داریم شرایط را در خصوص تهدیدات «برآورد و ارزیابی» کنیم.

پس از حملات تروریستی پاریس در روز جمعه ۲۲ آبان، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق، گفته بود که سرویس اطلاعاتی کشورش به اطلاعاتی دست یافته حاکی از این که فرانسه، ایالات متحده، و ایران در میان کشورهایی هستند که تروریست‌ها قصد دارند هدف حملات تازه قرار دهند.

در پی این هشدار، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۲۶ آبان، گفت که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی «آمادگی برخورد کامل» را با هر اقدام احتمالی دارند.

در همان روز، بهمن ریحانی، فرمانده سپاه نبی اکرم کرمانشاه، خبر داد که «تیم‌های بسیاری» از گروه «حکومت اسلامی» (داعش) «که از دو سال پیش تاکنون در این استان مشغول فعالیت بودند، توسط سپاه و وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند».

یک روز پیش از آن نیز محمود علوی، وزیر اطلاعات، با اشاره به گروه داعش گفته بود که «در ماه محرم بیش از ۱۰ مجموعه تروریستی را کشف کردیم».

در همین حال وزارت اطلاعات ایران، روز شنبه ۳۰ آبان، از «انهدام دو تیم تروریستی» در استان‌های آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

در این زمینه وزیر اطلاعات در جلسه روز شنبه هفتم آذر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گزارشی «مصوّر» از «اشراف اطلاعاتی» و «عملیات امنیتی، نظامی» وزارت اطلاعات و نیروهای انتظامی و مسلح، «علیه گروهک‌های تکفیری و تروریستی» ارائه کرده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز در همین جلسه گزارشی را درباره «آخرین وضعیت سیاسی، نظامی و اقتصادی منطقه و تحرکات گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه و اروپا» ارائه کرده است.

در خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اشاره‌ای به جزئیات این گزارش‌ها نشده اما آمده است که در این جلسه «از اقدامات ضدتروریستی وزارت اطلاعات» تقدیر شده است.

XS
SM
MD
LG