لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

پنج زندانی سیاسی رجایی‌شهر:‌ تا امنیت تامین نشود، به اعتصاب ادامه می‌دهیم


اثر چاقو بر صورت سعید مدنی (چپ) و سعید رضوی فقیه (راست)
اثر چاقو بر صورت سعید مدنی (چپ) و سعید رضوی فقیه (راست)

پنج زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر که در اعتراض به «ضرب و شتم» زندانیان سیاسی توسط«دو زندانیِ با سابقه شرارت» در اعتصاب غذا به سر می‌برند در بیانیه‌ای با اشاره به این که ضاربان آنها هم «قربانی سیاست‌های مدیریت زندان» هستند اعلام کردند که به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.

به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، این پنج زندانی سیاسی تاکید کرده‌اند که تا زمانی که ضاربان به بند دیگری منتقل نشوند و «امنیت» این زندانیان سیاسی تامین نشود، به اعتصاب غذا ادامه خواهند داد.

بر اساس گزارش وب‌سایت‌های خبری، ظهر روز شنبه، هفتم آذر، دو تن از زندانیان سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی‌شهر که «سابقه درگیری و شرارت» دارند، پس از «تهدید و ارعاب» گروهی از زندانیان سیاسی‌عقیدتی «با چاقو به آنها حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند».

در همین حال از روز شنبه، سعید رضوی فقیه، سعید مدنی، جعفر اقدامی، بهزاد عرب‌گل و کامران ایازی، از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر، با اعلام «اعتصاب غذای نامحدود» خواستار انتقال مهاجمان از سالن زندانیان سیاسی‌عقیدتی شده‌اند.

در همین زمینه وب‌سایت کلمه تصاویری از سعید مدنی و سعید رضوی فقیه را منتشر کرده بود که آثار بریدگی بر صورت و گردن آنها مشاهده می‌شود.

این وب‌سایت روز دوشنبه نیز خبر داد که حال سعید رضوی فقیه «به دلیل عدم دسترسی به داروهای حیاتی» خود «نامساعد» است.

آقای رضوی فقیه خود در گزارشی از این حادثه که روز سه‌شنبه، ۱۰ آذر، به قلم او منتشر شد اعلام کرد که او و سعید مدنی «از چند ناحیه با ضرب چاقو مضروب» شده‌اند.

به گفته آقای رضوی فقیه، دو نفر از زندانیان «سابقه‌دار» در محوطه هواخوری زندان «بی‌خبر و غفلتا» با «چاقو» به سعید مدنی و او حمله کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، پس از این حادثه، سعید رضوی فقیه و سعید مدنی «ابتدایی‌ترین امکانات درمانی» را دریافت نکرده‌اند و ضاربان نیز به بند سابق بازگردانده شده‌اند.

آقای رضوی فقیه اضافه کرد: «این در حالی است که بنا به آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و همچنین رویه‌های جاری، هر زندانی که دیگران را با چاقو مورد تهدید و جرح قرار دهد، جداسازی شده و سپس از سالن و بند خود منتقل می‌شود.»

وب‌سایت کلمه پیش از این اعلام کرده بود که ضاربان «مورد حمایت» مدیریت و «حفاظت و اطلاعات» زندان رجایی‌شهر هستند و مسئولان زندان برای جلوگیری از حمله به زندان سیاسی «اقدام بازدارنده‌ای انجام نداده‌اند».

در همین حال منصوره اتفاق، همسر سعید مدنی، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفت که «علی‌رغم آزار و اذیت‌های زیاد» پیشین این ضاربان به زندانیان دیگر «هنوز مسئولان رسیدگی نکرده‌اند».

وی اضافه کرد: «این دو نفر همیشه مزاحمت برای بقیه زندانیان بند ایجاد می‌کنند و مرتب دچار درگیری می‌شوند. یکی از‌ آنها هم عامل توزیع مواد مخدر در بند است.»

در روزهای گذشته برخی فعالان سیاسی و زندانیان سیاسی سابق از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر خواسته بودند تا نام ضاربان خود را افشا کنند.

اما، به گزارش وب‌سایت کلمه، این پنج زندانی اعلام کرده‌اند که «برای حفظ آبروی خانواده بی‌گناه ضاربان، تمایلی به انتشار نام ضاربان ندارند و هرگز اعتراض خود را به رفتار زشت و غیر قابل دفاع دو یا چند زندانی یا کشمکش‌های شخصی تقلیل نمی‌دهند».

بر اساس این گزارش، آنان تاکید کرده‌اند که خواستار «توقف رویه‌های جاری مدیریت زندان و تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم، آشکار و پنهان علیه جسم و روان و امنیت خود و همبندیانشان هستند».

در سال‌های گذشته و به خصوص پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، زندانیان سیاسی در اعتراض به شرایط نگهداری خود و اتفاقاتی نظیر «ضرب و شتم» از سوی مأموران زندان، بار‌ها دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

زندانیان سیاسی پیش از این بار‌ها اعلام کرده‌اند که بر اساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها درباره تفکیک زندانیان بر اساس جرائم و اتهامات‌شان، زندانیان سیاسی باید با یکدیگر در یک بند باشند.

بند ۳۵۰ زندان اوین و برخی از بندهای زندان رجایی‌شهر پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به بند مخصوص زندانیان سیاسی تبدیل شده است.

با این حال پس از بازتاب‌های گسترده «ضرب و شتم» زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین توسط زندانبانان و مأموران امنیتی در روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین ۹۳، تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در این بند به ساختمانی که قبلاً قرنطینه بند هفت زندان اوین بوده و همچنین زندان رجایی‌شهر منتقل شدند.

XS
SM
MD
LG