لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

«شایعه بمب‌گذاری» در ایستگاه مترو در تهران تکذیب شد


مانور در ایستگاه حقانی تهران
مانور در ایستگاه حقانی تهران

پس از آن که خبرگزاری دولتی ایرنا از «تخلیه» ایستگاه متروی شهید حقانی تهران در عصر روز سه‌شنبه، دهم آذرماه، به دلیل «شایعه بمب‌گذاری» خبر داد، نیروی انتظامی ضمن تکذیب بمب‌گذاری، دلیل «تخلیه» این ایستگاه را «اجرای مانور عملیاتی پلیس» اعلام کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا عصر روز سه‌شنبه به نقل از «یک منبع موثق در شرکت مترو تهران» خبر داد که پس از انتشار شایعه‌ای مبنی بر «احتمال بمب‌گذاری» در ایستگاه مترو شهید حقانی، این ایستگاه «با حضور ماموران حفاظتی مترو و نیروهای انتظامی تخلیه شد».

این خبر دقایقی پس از انتشار از خبرگزاری ایرنا حذف شد، اما برخی از وب‌سایت‌های خبری آن را بازنشر کرده بودند.

در همین حال، بر اساس گزارش‌ها، شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه منتشر شد که این «بمب‌گذاری» را به گروه «حکومت اسلامی» (داعش) منتسب می‌کرد.

با این حال مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی تهران بزرگ ضمن تکذیب این شایعه‌ها اعلام کرد که این مترو «در راستای اجرای مانور عملیاتی پلیس تهران بزرگ در جهت حفظ توان و آمادگی نیروهای انتظامی» بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در این اطلاعیه تاکید شده است که «هیچ تهدیدی مبنی بر بمب‌گذاری در ایستگاه شهید حقانی و یا دیگر مکان‌های شهر تهران وجود ندارد».

نیروی انتظامی همچنین اعلام کرد که «عاملان این شایعه شناسایی شدند و به زودی دستگیر می‌شوند».

در همین حال، به گزارش خبرگزاری مهر، احسان مقدم، مدیر روابط عمومی متروی تهران، گفت که روز سه‌شنبه به دستور نیروی انتظامی «ما در این ایستگاه از ساعت ۱۵/۱۶ تا ۱۷ مسافرگیری نداشتیم».

به گفته آقای مقدم، شهروندانی که در این ایستگاه منتظر رسیدن قطار بودند، «تخلیه شدند، اما از ساعت ۱۷ همه چیز به روال عادی بازگشت».

روز ۲۲ آبان نیز شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی درباره بمب‌گذاری در ایستگاه مترو در میدان توپخانه تهران منتشر شده بود.

روز ۲۸ آبان‌ماه محسن خانچلری، رئیس پلیس پیشگیری تهران، درباره این ماجرا گفت که «متهمی» که «مواد مخدر» به همراه داشت فریاد می‌زده «بمب، بمب» و از این طريق «قصد باز کردن راه فرارش را از ميان مردم داشته است».

به گفته آقای خانچلری، این فرد دستگیر شده است.

خبر تکذیب بمب‌گذاری در ایستگاه حقانی در حالی منتشر شده است که، بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، از هفته گذشته ماموران نیروی انتظامی به صورت «گسترده» در ایستگاه‌های مترو حضور دارند و افراد «مشکوک» را بازرسی می‌کنند.

در همین حال وب‌سایت «آمدنیوز» روز چهارشنبه از حضور «پرشمار نیروهای وابسته به سپاه پاسداران» در پست‌های ایست بازرسی در خیابان پیروزی تهران خبر داد.

این وب‌سایت همچنین ضمن انتشار تصاویری از «حضور پرشمار ماموران ضد شورش» در خیابان‌های تهران خصوصا درمیدان تجریش خبر داده است.

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، روز شنبه، هفتم آذر، دلیل افزایش مأموران این نیرو و حضور یگان‌های ویژه در خیابان‌های تهران را انجام مانورهای «ضد تروریستی» و تمرین برای مقابله با «تهدیدات احتمالی» ذکر کرده بود.

به گفته آقای ساجدی‌نیا، در این «تمرین عملیاتی» یگان‌های نیروهای انتظامی از جمله نیروهای یگان ویژه، نیروهای نامحسوس زن و مرد، و تیم‌های چک و خنثی‌سازی بمب حضور دارند.

پس از حملات تروریستی پاریس در روز جمعه، ۲۲ آبان، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، گفته بود که سرویس اطلاعاتی کشورش به اطلاعاتی دست یافته حاکی از این که فرانسه، ایالات متحده، و ایران در میان کشورهایی هستند که تروریست‌ها قصد دارند هدف حملات تازه قرار دهند.

در پی این هشدار، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۲۶ آبان، گفت که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی «آمادگی برخورد کامل» با هر اقدام احتمالی را دارند.

در همان روز، بهمن ریحانی، فرمانده سپاه نبی اکرم کرمانشاه، خبر داد که «تیم‌های بسیاری» از گروه «حکومت اسلامی» (داعش) «که از دو سال پیش تاکنون در این استان مشغول فعالیت بودند، توسط سپاه و وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند».

یک روز پیش از آن نیز محمود علوی، وزیر اطلاعات، با اشاره به گروه داعش گفته بود که «در ماه محرم بیش از ۱۰ مجموعه تروریستی را کشف کردیم».

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه، ۳۰ آبان، نیز از «انهدام دو تیم تروریستی» در استان‌های آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG