لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

نیروهای وفادار به حکومت یمن شهر جعار را از القاعده بازپس گرفتند


ویرانه‌های حاصل جنگ در شهر زنجبار
ویرانه‌های حاصل جنگ در شهر زنجبار

نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، موفق به بازپس‌گیری شهر جعار شدند که روز چهارشنبه به تصرف نیروهای القاعده درآمده بود.

خبرگزاری آلمان روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذر به نقل از یک مقام منطقه‌ای بدون اشاره به هویت او گزارش داد که نیروهای وفادار به هادی و شبه‌نظامیان یمنی با هجوم به شهر جعار در استان ابین و تبادل آتش با نیروهای القاعده آنها را از این شهر به طور کامل بیرون رانده‌اند.

به گفته وی، نیروهای هوادار حکومت یمن همچنین در حال برنامه‌ریزی برای پیشروی به سمت شهر زنجبار، مرکز استان ابین، هستند که آن هم روز چهارشنبه به دست القاعده افتاد.

القاعده با استفاده از جنگ داخلی یمن که دو طرف آن شورشیان شیعه مذهب حوثی و وفاداران به عبد ربه منصور هادی قرار دارند، توانسته زمینه حضور خود را در این کشور گسترش بدهد به طوری که از ماه‌ها قبل کنترل شهر مکلا، از مهم‌ترین شهرهای جنوبی یمن را در دست گرفته است.

این گزارش همچنین می‌گوید که القاعده در شهر کلیدی عدن نیز فعال است، جایی که اکنون دولت هادی در آن مستقر است.

شبه‌نظامیان القاعده روز چهارشنبه با حمله‌ای غافلگیرکننده در مدت زمان کوتاهی توانستند شهرهای جعار و زنجبار را تصرف کنند. به گفته ساکنان این دو شهر، پس از نماز صبح بود که شبه‌نظامیان انصار الشریعه، گروهی به وابسته به القاعده، با بلندگوهای خود سقوط جعار و زنجبار را اعلام کردند.

گزارش خبرگزاری رویترز بیان می‌کند که در جریان حمله القاعده به جعار و زنجبار هفت نفر از نیروهای محافظ شهر و همچنین پنج نفر از شبه‌نظامیان القاعده کشته شدند، اما مشخص نیست که عملیات آزادسازی این شهرها چقدر تلفات داشته است.

جعار و زنجبار در حدود ۵۰ کیلومتری شرق عدن هستند که اکنون عبد ربه منصور هادی در آن مستقر است. این دو شهر سال ۲۰۱۱ نیز برای مدت یک سال در تصرف شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بود.

XS
SM
MD
LG