لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

کلینتون: عربستان به جای یمن بر مقابله با داعش تمرکز کند


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، به عربستان سعودی و قطر، توصیه کرده است که «حمایت مالی مستقیم» شهروندان‌شان از سازمان‌های بنیادگرا را متوقف کنند، و به‌ویژه از عربستان خواسته که تمرکز خود از درگیری‌های یمن به مقابله با داعش برگرداند.

در سخنانی در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک، خانم کلینتون که یکی از نامزدهای بالقوه حزب دموکرات برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری‌است، سه راه اصلی را برای مقابله با گروه خلافت اسلامی (داعش) توصیه کرده است: ۱) مغلوب کردن داعش در سوریه، عراق و سراسر خاورمیانه، ۲) اختلال و ریشه‌کن کردن زیرساخت‌های رشد تروریسم، و بازوهای اقتصادی و تبلیغاتی آن در چهارگوشه جهان، و ۳) سخت کردن دفاع خود و متحدان در برابر تهدیدهای بیرونی و درونی.

مواضع هیلاری کلینتون در مورد مقابله با تهدید، داعش علاوه بر سخنان او در نشست شورای روابط خارجی آمریکا، در گفت‌وگوی او با فرید زکریا از سی‌ان‌ان هم بازتاب یافته است.

خانم کلینتون تأکید کرده است که مقابله با داعش یک نبرد جهانی است که آمریکا باید آن را رهبری کند، ولی در عین حال گفته است که با استفاده از نیروی زمینی در سوریه، «حتی در صورت انجام حملات تروریستی در خاک آمریکا» مخالف است.

لزوم تمرکز بر مقابله با داعش

بخشی از مواضع روز پنجشنبه خانم کلینتون، بر لزوم تمرکز بر مقابله با داعش تأکید داشت.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در این زمینه از جمله به عربستان سعودی و ترکیه توصیه کرده است که توجه خود را از «درگیری‌های یمن» و «مواجهه با نیروهای کرد» به سوی نبرد با گروه حکومت اسلامی برگردانند.

خانم کلینتون در عین حال به طرحی که در ماه سپتامبر ارائه کرده بود اشاره می‌کند و می‌گوید هدف از آن اقدام علیه افزایش «نفوذ ایران در منطقه» و علیه «گروه‌های تروریستی نیابتی مانند حزب‌الله [لبنان] و حماس» نیز بوده است. به گفته نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب دمکرات، نمی‌توان به از ایران و از سوی دیگر گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به عنوان چالش‌هایی مجزا نگاه کرد. هیلاری کلینتون می‌گوید افزایش اعتماد به نفس هم‌پیمانان عرب ایالات متحده و همزمان افزایش بهای آنچه او «رفتار بد ایران» توصیف کرده، تاثیر بهتری بر نبرد علیه «حکومت اسلامی» می‌گذارد.

وی همچنین از کشورهایی چون عربستان و قطر خواسته است که «حمایت مالی شهروندان خود» از سازمان‌های «بنیادگرا» را متوقف کنند.

خانم کلینتون همچنین اذعان کرده است که [در شرایط کنونی] خواست آمریکا برای خلع بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، از قدرت، اولویت اصلی نیست.

در عین حال وزیر خارجه پیشین آمریکا تأکید کرده که تمرکز بر نبرد با داعش، از فشار بر ایران برای انجام تعهداتش در موضوع هسته‌ای نخواهد کاست.

مخالفت با حضور نیروهای زمینی آمریکا در سوریه

بخش دیگری از مواضع روز پنجشنبه وزیر خارجه پیشین آمریکا، واکنش به ایده استفاده از نیروهای زمینی در نبرد با داعش بود.

در این زمینه خانم کلینتون تأکید کرده است که حتی در صورت انجام عملیات تروریستی در خاک آمریکا، او در مقابل ارسال نیروی زمینی به سوریه مقاومت خواهد کرد.

خانم کلینتون پیش‌بینی کرده در صورت وقوع یک حمله تروریستی احتمالی در خاک آمریکا، حضور زمینی آمریکا در سوریه «مطمئناً افزایش خواهد داشت، ولی چنین امری اشتباه است»، ولی در عوض تأکید کرده که او از «اعزام بیشتر نیروهای ویژه»، «افزایش اختیارات آموزش‌دهندگان آمریکایی در عراق» و «استفاده از یک ائتلاف هوایی در منطقه» حمایت خواهد کرد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در عین حال گفته است که به شکل گسترده از تلاش‌های دولت اوباما برای مقابله با داعش حمایت می‌کند اما با «تمرکز دولت بر برکناری بشار اسد از قدرت» موافق نیست.

او همچنین در موضعی مخالف با باراک اوباما از برقرار منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه حمایت کرده و نیز از کشورهای عرب خواسته است تا به تجهیز بیشتر نیروهای زمینی در سوریه بپردازند

در این زمینه خانم کلینتون همچنین توصیه کرده است که آمریکا باید گروه‌ها مستقر در میدان را به گونه‌ای تحت فشار بگذارد که آنها با تغییر اولویت‌های خود، به همکاری با یکدیگر بپردازند.

انتقاد از مواجهه با پناهجویان

وزیر خارجه پیشین آمریکا، در عین حال از سخت‌گیری‌های بیشتر در مورد پذیرش پناهجویان انتقاد کرده و گفته است که ایالات متحده باید به رغم سخت‌تر کردن تمهیدات دفاعی خود در فرودگاه‌ها، بخش‌های مالی و نیز فضای مجازی، از پناهجویان خاورمیانه‌ای استقبال کند.

او گفته است که «دست رد زدن بر سینه کودکان بی‌سرپرست، برگزار کردن آزمون‌های مذهبی، تبعیض علیه مسلمانان، و بستن درها به روی هر پناهجوی سوری، چیزی نیست که ما [آمریکایی‌ها] هستیم. ما بهتر از این هستیم».

این اظهار نظر خانم کلینتون واکنشی بود به تلاش جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان برای وضع قانونی در مورد توقف پذیرش پناهجویان که روز پنجشنبه به رغم تهدید باراک اوباما به وتو، از تصویب مجلس نمایندگان گذشت.

پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که با وجود تلاش برخی اعضای کنگره، برای توقف یا محدود کردن برنامه پذیرفتن پناهجویان، این کشور همچنان قصد دارد ۱۰ هزار پناهجوی سوری را بپذیرد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه گفته بود، پیش از این هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، از برنامه اسکان پناهجویان حمایت کرده‌اند، و این برنامه‌ همچنان بدون تغییر خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG