لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

عبداللهیان: گروه‌های مرتبط با داعش در نشست ریاض حضور داشتند


معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه ایران نشست نمایندگان گروه‌های مخالف دولت سوریه در ریاض را «مغایر» بیانیه نشست وین-۲ خواند و تاکید کرد که در این نشست «برخی گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش» حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیر عبداللهیان، روز پنجشنبه ۱۹ آذر گفت: «هرگز اجازه داده نخواهد شد که تروریست‌ها بخواهند خود را معارضه معتدل معرفی کنند و آینده سوریه و منطقه را رقم بزنند».

آقای امیر عبداللهیان اشاره‌ای به نام گروه‌هایی که آن‌ها را «مرتبط با داعش» خواند، نکرده است.

در روزهای گذشته نیز مقامات جمهوری اسلامی به برگزاری نشست ریاض اعتراض کرده بودند.

در حالی که عربستان سعودی از گروه‌های مخالف بشار اسد رییس جمهوری سوریه حمایت می‌کند، جمهوری اسلامی ضمن حمایت از آقای اسد همه گروه‌های مسلح مخالف او را «گروه‌های تروریستی» می‌خواند.

نمایندگان گروه‌های مخالف دولت سوریه، روز چهارشنبه در ریاض پایتخت عربستان سعودی گرد هم آمدند تا در زمینه راه‌های متحد شدن در گفت‌وگو‌ها با حکومت سوریه تبادل نظر کنند.

هر چند ریاض می‌گوید از همه گروه‌های «اپوزیسیون میانه رو» برای شرکت در این نشست دعوت کرده است، اما حضور گروه‌هایی مثل جیش الاسلام و احرارالشام در این نشست موجب شده است که برخی از گروه‌ها از شرکت در آن خودداری کنند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، گروه احرار الشام که از متحدان جبهه النصره وابسته به القاعده است، اعلام کرده که به دلیل نقش داشتن شخصیت‌های مرتبط با دولت سوریه دراین نشست از ادامه حضور در آن منصرف شده است.

کردهای سوریه به نشست ریاض دعوت نشده‌اند و خود به همراه برخی دیگر از مخالفان، نشستی دو روزه در استان حسکه در شمال‌شرقی سوریه برگزار کردند.

آقای امیر عبداللهیان در سخنان روز پنج شنبه خود نشست ریاض را «مغایر» بیانیه نشست وین-۲ خواند و تاکید کرد که براساس این بیانیه سازمان ملل «مسئول شناسایی» گروه‌های مخالف بشار اسد شده است.

ماه گذشته وزیران خارجه نزدیک به ۲۰ کشور در نشست وین ۲ بر سر ضرب‌الاجلی برای آغاز گفت‌وگو‌ها میان دولت بشار اسد و مخالفانش به توافق رسیدند. این طرح که همچنان جزئیات آن کامل نشده، ۱۱ دی ماه، اول ژانویه ۲۰۱۶ را به عنوان ضرب‌الاجل آغاز گفت‌وگو‌ها تعیین کرده است.

بر اساس این طرح، ظرف مدت شش ماه مذاکرات باید به برقراری یک دولت گذار «معتبر، فراگیر، و غیرفرقه‌ای» منجر شود، که تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل را ظرف ۱۸ ماه زمان‌بندی کند.

در همین حال‌بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز ۱۲ آذر گفته بود که این نهاد بین‌المللی در تلاش برای ایجاد گفت‌وگو میان بشار اسد و گروه‌های معارض او، و برقراری آتش‌بس در سوریه از اوائل ژانویه سال آینده میلادی، اواسط دی ماه است.

XS
SM
MD
LG