لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

اردوغان: سیاست‌های ایران و عراق به فرقه‌گرایی در سوریه دامن زد


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره به انتقاد از سیاست‌های منطقه‌ای ایران و عراق پرداخت و گفت که این سیاست‌ها به فرقه‌گرایی در سوریه دامن زده است.

این مصاحبه روز چهارشنبه، ۱۸ آذر، از شبکه الجزیره پخش شد و در آن به موضوع ورود نیروهای نظامی ترکیه به عراق نیز پرداخته می‌شد، امری که در روزهای گذشته با واکنش شدید بغداد مواجه شده است.

اما رجب طیب اردوغان این سخن را تکرار می‌کند که سربازان ترکیه‌ای به درخواست رهبران عراق در یک پایگاه نظامی در عراق مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: «نخست وزیر العبادی از ما خواست که برای آموزش سربازان کمک‌شان کنیم و ما هم به درخواست او سال ۲۰۱۴ یک پایگاه آموزشی در بعشیقه برپا کردیم، اما عبادی تا امروز هیچ چیزی در این باره نگفته بود.»

وزارت خارجه عراق روز شنبه این هفته سفیر ترکیه را احضار کرد و از او خواست که به آنکارا اطلاع بدهد که بغداد خواهان خروج فوری صدها سرباز ترکیه‌ای است که روزهای اخیر در شمال عراق، نزدیک شهر موصل که تحت تصرف داعش است، مستقر شده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه عراق، سربازان ترکیه‌ای بدون اطلاع بغداد وارد عراق شده‌اند و بغداد حضور این نیروها را به منزله «اقدام خصمانه» تلقی می‌کند.

اما احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، عنوان کرده که نیروهای این کشور به خاطر تهدیداتی که از جانب داعش متوجه مربیان نظامی ترکیه در عراق شده بود، وارد عراق شدند و این امر اقدامی در راستای هبستگی و اتحاد بوده، نه تجاوز.

آقای داووداوغلو روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران خارجی در استانبول اظهار داشت: «داعش مربیانی را که در کمپ بعشیقه مستقرند تهدید کرده است. این کمپ در فاصله پانزده بیست کیلومتری موصل واقع است و نظامیان مستقر در آنجا فقط سلاح‌های سبک در اختیار دارند.»

ورود نیروهای نظامی ترکیه به عراق انتقاد ایران را نیز به دنبال داشته است. ایران در رابطه با رخدادهای سوریه دچار اختلاف با آنکاراست، چرا که تهران حامی بشار اسد محسوب می‌شود، اما آنکارا بر کناره‌گیری اسد از قدرت تاکید دارد.

در این حال اردوغان در مصاحبه خود با الجزیره تهران را متهم کرد که به اختلافات فرقه‌ای در سوریه دامن می‌زند.

پیش از این نیز وزیر خارجه ترکیه سخنان مشابهی را بیان کرده و گفته بود که آنکارا اختلافات عمیقی با تهران در رابطه با سوریه و عراق دارد.

XS
SM
MD
LG