لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

عراق شکایت خود از ترکیه را به شورای امنیت برد


شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد

عراق شکایت خود از ترکیه را بخاطر آنچه حضور «شرم‌آور» شماری از نظامیان این کشور در بخش شمال عراق نامید، به شورای امنیت سازمان ملل متحد برد و خواهان «خروج فوری و بی قید و شرط» این نیروها شد.

عراق در شکایت نامه‌اش نسبت به عواقب وضعیت ایجاد شده در مرز شمالی خود با ترکیه «هشدار فزاینده» داده‌است.

محمد علی الحکیم، نماینده عراق در سازمان ملل، جمعه ۲۰ آذر شکایت کشورش را به سامانتا پاور، نماینده آمریکا در این سازمان داد؛ آمریکا در ماه دسامبر ریاست نوبتی شورای امنیت را در دست دارد.

خانم پاور گفت آمریکا از دولت‌های عراق و ترکیه قاطعانه می‌طلبد که برای برون‌رفت از این «وضعیت دشوار» به گفت‌وگو روی آورند.

رئیس نوبتی شورای امنیت تأکید کرد که حضور هر نیروی خارجی در کشور دیگر باید با تأیید دولت آن کشور باشد.

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر عراق در سازمان ملل گفته‌است که راهکارهای دیپلماتیک برای حل این بحران کارساز نبوده‌است.

شکایت عراق علیه ترکیه در پایان مهلت ۴۸ ساعته بغداد به آنکارا برای بیرون بردن نیروهای ترکیه از شمال عراق به شورای امنیت ارائه شد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، هفته گذشته بارها ترکیه را به رعایت حریم ارضی عراق فرا خوانده بود.

العبادی روز جمعه نیز با گفتن این که باب گفت‌وگو را نبسته ولی نسبت به نقض حاکمیت کشور و «ورود نیروهای زرهی ترکیه به خاک‌مان» سکوت نمی‌کنیم، از وزارت خارجه دولت خود خواست رسماً از ترکیه به شورای امنیت شکایت کند.

آقای العبادی افزود «صبر ملت عراق را نباید به ضعف تعبیر کرد».

عراق می‌گوید، توافق قبلی با ترکیه برای ورود نیروهای این کشور همسایه به شمال عراق نداشته‌است.

اما رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه تأکید دارند که حضور نظامیان کشورشان در شمال عراق از یکسو بنا به درخواست‌های پیشین عراق بوده و از سوی دیگر، این نیروها به آموزش نیروهای کُرد مشغول هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، جمعه ۲۰ آذر گفت، کشورش در برابر تهدیدهای عراق «سر خم نمی‌کند» «و این نیروها در حال حاضر نمی‌توانند عراق را ترک کنند».

آقای اردوغان افزود، «بارها در مورد هدف حضور نظامی‌مان توضیح داده و گفته‌ایم که این حضور نظامی جای نگرانی ندارد؛ ما به آموزش نیروها مشغول هستیم و با قاطعیت این کار را دنبال می‌کنیم».

آقای اردوغان اضافه کرد، «وضع امنیتی عراق بی‌ثبات است و این شرایط عدم ثبات، امنیت و ثبات ترکیه را نیز تهدید می‌کند».

رئیس جمهوری ترکیه با طعنه پرسید «آیا از ما می‌خواهید که اگر از ناحیه گروه‌های تروریستی در عراق مورد حمله قرار گرفتیم، منتظر دعوت از دولت بغداد بمانیم؟». خود او در پاسخ گفت «ما برای حفظ امنیت کشورمان تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنیم».

ورود شماری از نیروی جدید ارتش ترکیه از جمعه ۱۳ آذر همراه با تانک و نفربر در بخش شمال شرقی استان موصل صورت گرفت.

در همین حال، ترکیه از مدتی پیش پایگاهی برای آموزش نیروهای کرد و سایر نیروهای محلی در منطقه «بعشیقه» در نزدیکی موصل برپا کرده‌است که هدف از آن «ورود این نیروها به کارزار بازپس‌گیری موصل از داعش» اعلام شده‌است.

موصل، دومین شهر بزرگ عراق، یکسال و نیم است در دست گروه «حکومت اسلامی» یا داعش است و ارزیابی می‌شود که ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده این گروه در منطقه موصل زندگی می‌کند.

پیشمرگ‌های کرد عراق برای مبارزه با پیکارجویان «حکومت اسلامی» تحت آموزش ترکیه، آلمانی‌ها، کانادایی‌ها و شمار دیگری از نیروهای غربی هستند.

XS
SM
MD
LG