لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

افزایش سرطان در کشورهای کم‌درآمد به خاطر «پیروی از سبک زندگی غربی‌»


هند
هند

سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای با درآمد کم و متوسط به دلیل پیروی از سبک زندگی و تغذیه کشورهای غربی در حال افزایش است. این درحالی است که در کشورهای با درآمد سرانه بالا، سرطان و مرگ و میر ناشی از سرطان، به خاطر اقدامات پیشگیرانه کاهش یافته است.

به گزارش «یونایتد پرس اینترنشنال»، مطالعه انجام شده به وسیله محققان در انجمن سرطان آمریکا نشان می‌دهد مصرف دخانیات، چاقی، و عدم تحرک بدنی بر افزایش سرطان در کشورهای فقیر تأثیر داشته است.

محققان می‌گویند نبود مراقبت‌های بهداشتی و عدم دسترسی به مراکز بهداشت، همچنین پایش ناکافی باعث شده است بسیاری از موارد سرطان زمانی تشخیص داده شوند که برای درمان دیر شده است.

به گزارش مجمع مرکز مطالعات سرطان آمریکا، سال ۲۰۱۲، حدود ۱۴٫۱ میلیون مورد به جمعیت مبتلا به سرطان اضافه شده و ۸٫۲ میلیون نفر هم در این سال به خاطر سرطان جان خود را از دست دادند. محققان گفتند تعداد بیماران و مرگ و میر در ۵۰ کشور تحت مطالعه متفاوت بوده است. با وجود محدودیت‌ها در نحوه انجام مطالعات، تفاوت نتایج در کشورهای فقیر و ثروتمند آشکار است.

لیندسی توره، محقق بیماری‌های همه گیر در انجمن سرطان آمریکا، می‌گوید: «تعداد زیادی از سرطان‌ها در کشورهای غربی از طریق کاهش شیوع عوامل خطر، تشخیص زودهنگام، و بهبود روش‌های درمان تحت کنترل درآمده است. در مقابل، به دلیل افزایش عوامل خطر رایج در کشورهای غربی همانند مصرف دخانیات، چاقی، و عدم تحرک بدنی و همچنین تغییر الگوهای زاد و ولد، تعداد سرطان‌های ریه، سینه، و روده بزرگ در بسیاری از کشوهای با درآمد کم و متوسط در حال افزایش است.»

محققان، اطلاعات جمع‌آوری‌شده به وسیله آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان و سازمان بین‌المللی بهداشت د رمورد تعداد وقوع و مرگ و میر ناشی از هشت نوع سرطان را در پنجاه کشور جهان در بازه ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ بررسی کردند.

تقریباً تمام سرطان‌ها – سینه، پروستات، روده بزرگ، ریه، مری، معده، کبد، و دهانه رحم – به دلیل پایش و نظارت کمتر در کشورهای با درآمد کم و متوسط شایع‌تر بود. بدون آزمایش‌های ماموگرافی، پاپ اسمیر، و آنتی ژن پروستات، سرطان زمانی خود را نشان می‌دهد که دیگر برای درمان دیر شده است.

اغلب موارد سرطان‌های سینه، پروستات، و دهانه رحم در کشورهای ثروتمند اگرچه قابل درمان نیستند ولی به خاطر پایش مرتب قابل پیشگیری هستند. اما چنین وضعی در کشورهای با درآمد کم و متوسط دیده نمی‌شود.

سرطان‌های روده بزرگ، سینه، و معده نیز بر اساس تغییر برنامه غذایی، بهداشت، و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها متغیر است.

لندسی توره می‌افزاید: «این تحقیق نکات کلیدی مهمی در مورد همه‌گیری سرطان و همچنین ایده‌هایی در مورد اینکه چگونه می‌توان سلامت عمومی را دنیا بهبود بخشید به ما می‌دهد.»

XS
SM
MD
LG