لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

۲۹ تن در بحرین به اتهام دست داشتن در انفجار بمب به زندان محکوم شدند


تصویر یکی از از بمب‌گذاری‌ها در بحرین
تصویر یکی از از بمب‌گذاری‌ها در بحرین

خبرگزاری دولتی بحرین چهارشنبه نهم دی ماه گزارش داد که شعبه چهارم دادگاه کیفری این کشور، ۲۹ تن را به اتهام دست داشتن در انفجار بمبی که به کشته شدن یک نیروی پلیس در سال گذشته انجامید، به پنج تا بیست و پنج سال زندان محکوم کرده‌است.

این گزارش افزوده‌است این انفجار که دی ماه سال گذشته روی داد، یک نیروی پلیس را کشت، چند تن دیگر را زخمی کرد و به خودروهای گشت‌زنی نیروهای پلیس آسیب رساند.

خبرگزاری دولتی بحرین به نقل از احمد الحمادی رئیس دادستانی جرایم تروریستی گزارش داده‌است بنا بر این حکم، تابعیت بحرینی دو تن از محکومان نیز لغو می‌شود.

همچنین ۲۷ تن از آن‌ها ملزم به پرداخت مابه‌ازای تلفات مادی وارد شده در اثر انفجار شده‌اند که ۱۳۰٫۲۷۸۲ دینار بحرینی معادل ۶۴٫۷۳۸۹ دلار است.

بحرین از سال ۱۳۹۰ شاهد ناآرامی است. پس از آغاز انقلاب‌ها در برخی از کشورهای عربی که به «بهار عربی» معروف شد، اکثریت شیعه بحرینی با خواست انجام اصلاحات و اعطای نقش بیشتری در حکومت‌داری به آن‌ها، دست به تظاهرات زدند.

آن‌ها دولت بحرین را که توسط اقلیت سنی مذهب مدیریت می‌شود، به تبعیض مذهبی علیه خود متهم می‌کنند.

دولت بحرین اما هر گونه تبعیض علیه شیعیان را رد کرده و جمهوری اسلامی ایران را به تحریک اعتراض‌ها در این کشور متهم می‌کند.

تظاهرات اعتراض‌آمیز شیعیان بحرینی توسط نیروهای امنیتی این کشور و با کمک نیروهای نظامی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت که بنا به درخواست منامه، در مناطق مرزی و مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند، فرونشانده شد.

از آن پس هر از چند گاهی مناطق مختلفی از بحرین از جمله روستاهای شیعه‌نشین، شاهد خشونت و جنگ و گریز میان نیروهای امنیتی و معترضان است. همچنین چندین بار نیروهای پلیس هدف حملاتی با بمب‌های دست‌ساز قرار گرفتند. در این درگیری‌ها، ده‌ها تن از مخالفان هم جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG