لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

شورای امنیت حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرد


شامگاه شنبه سفارت عربستان سعودی در تهران مورد حمله قرار گرفت.
شامگاه شنبه سفارت عربستان سعودی در تهران مورد حمله قرار گرفت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه ۱۴ دی ماه در بیانیه ای اعلام کرد، اعضای این شورا حمله به سفارت و کنسولگری پادشاهی عربستان در تهران و مشهد را که به «تخریب و آسیب جدی» این اماکن دیپلماتیک منجر شد، با «شدیدترین لحن» محکوم می کنند.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه و منتقد حکومت عربستان، در ایران اعتراض‌هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار شد که در ‌‌نهایت مهاجمان با ورود به سفارت بخشی از آن را به آتش کشیدند. عربستان روز یکشنبه در واکنش به این رویداد روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل امده است: اعضای شورای امنیت یاد آور می‌شود که براساس اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک و طبق کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره روابط دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین، دولت‌های میزبان متعهدند تا تمام اقدامات مقتضی برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و کنسولی را انجام دهند و مانع هرگونه تهاجم به این اماکن یا اختلال در ماموریت دیپلمات‌ها شوند.

در بیانیه شورای امنیت اضافه شده است: «در این زمینه، ضمن ابراز نگرانی عمیق در خصوص این حمله، اعضای شورای امنیت از مقام‌های ایران می‌خواهند که از اماکن دیپلماتیک و کنسولی و دیپلمات‌ها محافظت کرده و به تعهدات بین المللی در این زمینه به طور کامل پایبند بوده و آنها را رعایت کند.»

اعضای شورای امنیت از ایران و عربستان خواسته‌اند تا گفت‌و‌گو کرده و گام‌هایی برای کاهش تنش بردارند.

ساعاتی پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، فرمانده پلیس تهران «نیروهای خودسر» را عامل حمله به سفارت عربستان اعلام کرد.

در همین زمینه، غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نامه‌ای به این سازمان، با ابراز تأسف از حمله به سفارت عربستان و خسارت به این مکان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی «از هیچ تلاشی برای بازداشت عاملان حمله فروگذار نخواهد کرد».

غلامعلی خوشرو، در نامه خود از اینکه «علیرغم تلاش‌های گسترده نیروهای انتظامی» تعدادی از معترضان به اعدام شیخ نمر وارد محل سفارت عربستان سعودی شده و به این ساختمان «خسارت» زده‌اند، ابراز «تأسف» کرد.

این در حالی است که یک مقام وزارت خارجه عربستان، با شرح جزئیاتی درباره حوادث روز شنبه در ارتباط با سفارت این کشور، مقام‌های ایران را متهم کرده بود که به رغم درخواست‌های کمک سفارت از صبح شنبه تا بامداد یکشنبه اقدامی نکردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر، حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان را «توهین به نظام» دانسته و به وزیر کشور دستور داده بود تا با همکاری وزارت اطلاعات و قوه قضائیه عاملان این حملات را شناسایی و دستگیر کند.

سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی روز دوشنبه گفته است که ۵۰ نفر از «لیدرهای معترضان به سفارت عربستان در سرصحنه» بازداشت شدند که به مراجع قضایی تحویل داده شده اند.

XS
SM
MD
LG