لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

قطر در ادامه موج عربی سفیرش را از ایران فراخواند


قطر در ادامه موج عربی و در اعتراض به حمله به سفارتخانه عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، روز چهارشنبه ۱۶ دی سفیرش را از ایران فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی قطر (قنا) و به نقل از ابراهیم عبدالرحمن الحمر مدیرکل امور آسیایی وزارت امور خارجه این کشور، دوحه «سفیرش را از تهران در اعتراض به حمله به سفارت عربستان سعودی فراخواند».

وزارت امور خارجه قطر روز دوشنبه در بیانیه‌ای، حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کرده و آن را «نقض صریح کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی» عنوان کرده بود.

این بیانیه همچنین از «تلاش‌های سعودی برای مقابله با تهدیدهایی که خود و منطقه با آن مواجه است» اعلام حمایت کرد.

اشاره این بیانیه به اعدام ۴۷ تن محکومان در «پروند‌ه‌های تروریستی» در عربستان سعودی است. اکثر اعدام شدگان متهم به عضویت در تشکیلات القاعده بودند. اما چهار تن از آنها از شیعیان بودند که نمر باقر النمر، روحانی شیعه نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، معروف‌ترین آنها بود.

اعدام النمر موجی از اعتراض را در میان شیعیان منطقه برانگیخته است. در ایران معترضان به عربستان سعودی، به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد حمله کردند.

پس از این حمله، عربستان روابط سیاسی و اقتصادی‌اش را با ایران قطع کرد.

بحرین، سودان و جیبوتی نیز پس از عربستان، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند. امارات متحده عربی مناسبات دیپلماتیک‌اش را با تهران تا سطح کاردار کاهش داد. کویت و قطر سفرای‌شان را از ایران فرا خواندند اما درباره تغییر سطح مناسبات دیپلماتیک خود با تهران سخنی به میان نیاوردند. اردن نیز سفیر جمهوری اسلامی در امان را به وزارت خارجه این کشور احضار کرده است.

این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی شده است.

گزارش رادیویی نادر صدیقی ار واکنش‌ها به تنش شدید در روابط ایران و عربستان در آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:31 0:00
لینک مستقیم

روحانی همچنین در جلسه هیات دولت حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد را حرکتی «غلط و غیرقانونی» دانست و از وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور خواست «با مامورانی که احتمالا در بروز این حادثه قصور و کوتاهی داشته‌اند»، قاطعانه برخورد و گزارش آن را به مردم اعلام کنند.

آقای روحانی پیش از این در بیانیه روز یکشنبه۱۳ دی ماه خود، اعدام شیخ نمر را «اقدامی غیرانسانی که در تعارض آشکار با حقوق بشر و ارزش‌های اسلامی است» خوانده و «شهادت» او را تسلیت گفته بود.

در همین حال، عراق پیشنهاد میانجی‌گری میان ایران و عربستان را به منظور حل بحران اخیر میان دو کشور مطرح کرد.

XS
SM
MD
LG