لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

خامنه‌ای: خبرگان بعد از من، رهبری انتخاب کند که جلوی دشمن بایستد


آقای خامنه‌ای صبح شنبه ۱۹ دی، در دیدار سالانه خود با گروهی از مردم قم سخن می‌گفت.
آقای خامنه‌ای صبح شنبه ۱۹ دی، در دیدار سالانه خود با گروهی از مردم قم سخن می‌گفت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با نام بردن از مجلس خبرگان رهبری به عنوان «مجلسی مهم»، گفت: «مجلس خبرگان بناست آن روزی که رهبر فعلی نباشد یا رهبر نباشد آن‌وقت آن‌ها رهبری را انتخاب کنند که جلوی هجمه دشمن بایستد، شجاعت نشان بدهد، راه امام را ادامه بدهد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای خامنه‌ای که صبح شنبه ۱۹ دی، در دیدار سالانه خود با گروهی از مردم قم سخن می‌گفت، افزود: «بسته به ترکیب خبرگان، آنها ممکن است در هنگام ضرورت، شخصی را به رهبری انتخاب کنند که با توکل به خدا و با شجاعت در مقابل دشمنان بایستد و راه امام را ادامه دهد اما این احتمال نیز وجود دارد که فردی با ویژگی‌های متفاوت را به رهبری برگزینند، بنابراین باید با تحقیق و دقت و شناخت و اطمینان به آنها رأی داد.»

انتخابات دور آینده مجلس خبرگان رهبری قرار است هفتم اسفند (کمتر از دو ماه دیگر) در سراسر ایران برگزار شود.

بر مبنای قانون اساسی ایران، مجلس خبرگان رهبری تنها نهادی است که وظیفه و اختیار انتخاب یا برکناری رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

آقای خامنه‌ای در سخنان روز شنبه خود با اشاره به این انتخابات با ذکر این‌که «باید سعی‌مان را بکنیم که درست انتخاب کنیم»، افزود: «اگر کسانی که فهرستی را معرفی کرده‌اند، متدین، مؤمن، انقلابی و در راه امام باشند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و رأی می‌دهم {اما} اگر دیدم به مسائل انقلاب، دین و استقلال کشور خیلی اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است به حرفشان اعتماد نمی‌کنم.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از «همه» و از جمله «کسانی که نظام را قبول ندارند» خواست تا «برای حفظ اعتبار کشور» در انتخابات آتی شرکت کنند.

علی خامنه‌ای حتی افزود که «ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد اما {در انتخابات} شرکت کند.»

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، انتخابات «مال رهبری نیست، برای ایران اسلامی است. برای این است که ماندگاری کشور تامین بشود و کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند.»

به جز انتخابات مجلس خبرگان رهبری، انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز روز هفتم اسفند برگزار خواهد شد.

شورای نگهبان ایران که اعضای آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم منصوب آیت‌الله خامنه‌ای هستند، وظیفه تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای هر دو مجلس را بر عهده دارد.

در هفته‌های اخیر سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری درباره نظارت این مجلس بر رهبر جمهوری اسلامی و احتمال شورایی شدن رهبری در ایران، واکنش‌های تندی در میان تعدادی دیگر از مسئولان ارشد و اصولگرایان به دنبال داشته است.

از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که گفته «شکست‌خوردگان میدان سیاست» به دنبال «کاهش قدرت و اختیارات» رهبر جمهوری اسلامی هستند.

«جبهه وسیع دشمنان»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، گفت که «یک جبهه‌ وسیع دشمن در مقابل خودمان داریم.»

علی خامنه‌ای در تعریف این «جبهه» این‌گونه اظهار داشت که «از سردمداران رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا تا عوامل تکفیری و داعش؛ همه‌ تحلیل‌های آنها متوجه این است که چه کنند تا درخت تناور انقلاب را ریشه‌کن کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی سپس تاکید کرد که «همه‌ همت ما باید این باشد که ماندگاری انقلاب بماند» و به شدت از آمریکا انتقاد کرده است.

«کودتای رنگی ناموفق»

آقای خامنه‌ای با اشاره به جنبش سبز و اعتراضات سال ۱۳۸۸ نیز گفت که «این کارهای سال ۸۸ از ابتکارات جدید آنها علیه انقلاب بود؛ به بهانه‌ انتخاب یک دولتی که مورد قبول آمریکا نیست، آن اقلیتی را که رای نیاورده بکشند در خیابان و یک رنگی به آنها بدهند و کمک‌شان کنند. آمدند اینجا هم انجام بدهند و نتوانستند.»

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که آن حوادث «انقلاب رنگی» و «کودتای رنگی ناموفق» بود اما «آنجور تودهنی خوردند».

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ بودند که رهبری جنبش اعتراضی پس از آن را بر عهده گرفته بودند.

این دو همراه با زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، از زمستان سال ۱۳۸۹ تاکنون و بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG