لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

نیروهای ویژه ارتش آمریکا برای مقابله با «داعش» وارد عراق شدند


اشتون کارتر
اشتون کارتر

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید گروهی از سربازان ماموریت‌های ویژه آن کشور، با هدف همکاری با ارتش عراق برای مقابله با نفرات و رهبران گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در عراق مستقر شده‌اند.

پنتاگون خبر آماده‌سازی نیروهای نظامی تازه را در آذر ماه گذشته اعلام کرده بود. در همان زمان، اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور تاکید کرده بود این نیروی ماموریت‌های ویژه، اقدامات خود را هماهنگ با دولت عراق انجام داده و به نیروهای دولتی و پیش‌مرگه‌های کرد در آن کشور کمک خواهد کرد.

او ۲۳ دی ماه گفت این مستشاران نظامی «اکنون در محل هستند و خود را برای همکاری با عراقی‌ها، برای آنکه سراغ نفرات و فرماندهان داعش بروند، آماده می‌کنند».

به گزارش خبرگزاری رویترز شمار این افراد چیزی در حدود ۲۰۰ نفر است؛ این اقدام تازه‌ترین اقدام دولت ایالات متحده در نبردهایش علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به شمار می‌رود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها تاکید کرده‌است علاقه‌ای به اعزام سربازان آمریکایی برای وارد شدن به جنگی مستقیم در منطقه ندارد. البته ائتلافی به رهبری آن کشور بیش از یک سال است که هم در عراق و هم در سوریه، حملاتی هوایی را علیه «حکومت اسلامی» انجام می‌دهد. در عین حال مستشاران نظامی ایالات متحده نیز برای کمک به نیروهای محلی، در جریان نبردها علیه افراطیون، در منطقه حضور دارند.

سال گذشته ایالات متحده ۵۰ تن از نیروهای ویژه خود را برای انجام هماهنگی با نیروهای محلی مورد حمایت غرب در سوریه، اعزام کرده بود.

آقای کارتر می‌گوید آن گروه موفق به ایجاد ارتباط با گروهی از شورشیان و شناسایی هدف‌های جدید برای انجام حملات هوایی و «حملاتی از هر نوع» علیه افراد و مواضع «داعش» شده‌است.

اوباما در آخرین سخنرانی سالانه خود در باره «وضعیت کشور» که ۲۳ دی ماه ایراد شد، گفت ایالات متحده ائتلافی از ۶۰ کشور برای مبارزه با داعش، از جمله برای قطع سیستم مالی و از بین بردن دیگر منابع این گروه تشکیل داده‌است.

او در عین حال افزود طی یک سال گذشته «۱۰ هزار حمله هوایی علیه داعش شده و در این حملات، رهبری، میدان‌های نفتی، اردوگاه‌های آموزشی و تجهیزات» این گروه از بین رفته‌است.

وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنان تازه خود به پیشرفت‌های نیروهای عراقی در نبردها علیه داعش اشاره کرده و گفته است آقای اوباما متعهد به ادامه نبردها برای از میان برداشتن «حکومت اسلامی» است.

کارتر هفته آینده با وزیران دفاع فرانسه، بریتانیا، استرالیا، آلمان، ایتالیا و هلند دیدار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG