لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

بازداشت ۱۲ چهره دانشگاهی ترکیه به‌ دنبال امضای یک بیانیه‌


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، خواستار اقدام قضایی علیه امضاکنندگان بیانیه‌ای شده که در مخالفت با جنگ علیه پ‌کا‌کا تهیه شده است
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، خواستار اقدام قضایی علیه امضاکنندگان بیانیه‌ای شده که در مخالفت با جنگ علیه پ‌کا‌کا تهیه شده است

پلیس ترکیه ۱۲ چهره دانشگاهی را که از امضاکنندگان بیانیه‌ای در مخالفت با عملیات نظامی آنکارا علیه شورشیان کرد هستند، بازداشت کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده، این ۱۲ چهره، همگی اساتید دانشگاه قوجه‌ایلی هستند که روز جمعه، ۲۵ دی‌ماه، بازداشت شده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌گوید که ۹ تن دیگر نیز در همین زمینه با خطر بازداشت و پیگرد قانونی مواجه‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، دادستانی ترکیه از روز پنج‌شنبه تحقیقات قضایی خود را پیرامون بیانیه‌ای که به تازگی با امضای بیش از یک هزار چهره آکادمیک در مخالفت با یورش نظامیان ترکیه به شورشیان کرد، منتشر شده ، آغاز کرده است.

اتهاماتی که به امضاکنندگان این بیانیه نسبت داده شده، «اهانت به کشور» و کمک به «تبلیغات تروریست‌ها» به خاطر حمایت از حزب غیرقانونی کارگران کردستان، پ‌کا‌کا، است.

اقدام دادستانی ترکیه به دنبال آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، امضاکنندگان این بیانیه را که از جمله آنان نوام چامسکی، زبان‌شناس معروف، است به شدت مورد انتقاد قرار داد و خواستار اقدام قضایی علیه آنان شد.

آقای اردوغان همچنین امضای این بیانیه را مصداق «خیانت» به کشور دانست.

در بیانیه‌ای که به امضای بیش از هزار چهره آکادمیک ترکیه و دیگر کشورهای جهان رسیده است، از دولت ترکیه خواسته شده که «کشتار» را متوقف کند.

این امضاکنندگان همچنین تاکید کرده‌اند که نمی‌خواهند «شریک جرم» دوت ترکیه باشند و به این ترتیب خواستار از سرگیری تلاش‌ها برای برقراری صلح شده‌اند.

اما رجب طیب اردوغان می‌گوید که امضاکنندگان بیانیه از همان ادبیات «تروریست‌ها» استفاده کرده و هیچ اشاره‌ای هم به اعمال خشونت‌‌بار شورشیان نکرده‌اند.

پ‌کا‌کا که دولت ترکیه و متحدان غربی آنکارا آن را گروهی «تروریستی» می‌دانند، بیش از ۳۰ سال است که با دولت ترکیه در تعارض است به‌طوری که درگیری‌های متعدد آنان تاکنون ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته است.

پیش از این گزارش شده بود که دانشگاه دوزچه در شمال غرب ترکیه یکی از استادان جامعه‌شناسی آن دانشگاه را به خاطر امضای بیانیه یادشده اخراج کرده است.

XS
SM
MD
LG