لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

روحانی: فصل تازه‌ای در روابط کشورمان با جهان گشوده‌ایم


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در واکنش به اجرایی شدن توافق اتمی، در بیانیه‌ای خطاب به شهروندان ایرانی، گفته است «دستان خود را به سوی جهانیان به نشانۀ دوستی دراز کرده‌ایم و با عبور از همه دشمنی‌ها و بدگمانی‌ها و توطئه‌چینی‌ها، فصل تازه‌ای در روابط کشورمان با جهان گشوده‌ایم.»

آقای روحانی در بیانیه‌ای که صبح ۲۷ دی ماه در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده می‌گوید اجرایی شدن برنامه جامع اقدام متشرک (برجام)، دوران «گذار از تحریم به توسعه» است و به ویژه فرصت تازه‌ای برای جوانان ایرانی به وجود می‌آورد.

آقای روحانی در آغاز بیانیه خود از اجرایی شدن توافق اتمی به عنوان «لحظه‌ای تاریخی» نام برده و می‌گوید «در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم».

رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرده است که با توافق اتمی «دوستان ایران خوشحالند و رقیبان نیز نباید نگران باشند».

مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی بر سر پرونده‌ هسته‌ای تهران از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم روند تازه‌ای به خود گرفت. با این همه این مذاکرات در عرصه بین‌المللی مخالفانی داشت که برخی از آنها پس از شکل‌گیری توافق نیز به انتقاد از آن پرداخته‌اند.

دولت اسرائیل و جمهوری‌خواهان ایالات متحده از جمله مخالفان و منتقدان مذاکرات و توافق شکل‌گرفته هستند. مقام‌های ایالات متحده رشته دیدارهایی را نیز با رقیبان منطقه‌ای ایران، مانند عربستان سعودی ترتیب دادند که هدف از آن دفاع از توافق شکل‌گرفته بود. با این همه اعدام روحانی سرشناس شیعه در عربستان و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در ایران، روابط تهران و در سوی دیگر ریاض و برخی متحدان آن را وارد بحران تازه‌ای کرده‌است.

آقای روحانی در بیانیه خود به جبهه‌بندی‌های سیاسی داخل ایران نیز اشاره کرده و گفته است «اجرای برجام به ضرر هیچ جناح و گروهی نخواهد بود».

گروهی از اصول‌گرایان تندرو، طی ماه‌های گذشته، به روش‌های مختلف، چه از طریق نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی، چه با استفاده از رسانه‌های خود، به طور گسترده‌ای به توافق‌های شکل‌گرفته حمله کردند. در عین حال تحلیل‌های گوناگونی نیز وجود دارد که اجرایی شدن برجام، ممکن است افراطیون مخالف دولت را برای جلوگیری از تضعیف جایگاه سیاسی خود، به واکنش‌هایی وادارد. انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نیز نزدیک است و شورای نگهبان، مهم‌ترین نهادی که قادر به «تائید صلاحیت» نامزدهاست، نهادی نزدیک به اصولگرایان به شمار می‌رود.

حسن روحانی در بخش دیگری از بیانیه خود می‌گوید «امروز دوران گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به ویژه جوانان عزیز دارد.»

آقای روحانی در بیانیه خود به ملت ایران، رهبر جمهوری اسلامی، مراجع تقلید، دولت‌های گذشته، دستگاه دیپلماسی و مجلس ایران تبریک گفته است.

او صبح روز یک‌شنبه در مجلس شورای اسلامی، هنگام ارائه بودجه سال ۱۳۹۵ نیر اجرایی شدن توافق اتمی را به مردم ایران تبریک گفته است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تیر ماه گذشته پس از شکل‌گیری توافق اتمی، در نخستین واکنش به آن صرفا به قدردانی از مذاکره‌کنندگان ایرانی اکتفا کرده بود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه اعلام کردند که کلیه تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران منطبق با «برجام» برداشته شد. از روز شنبه توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی، به مرحله اجرایی رسید.

XS
SM
MD
LG