لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۹

آمانو: روابط ایران و آژانس وارد مرحله تازه‌ای شده است


یوکیا آمانو
یوکیا آمانو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران همه گام‌های مقدماتی لازم را برای آغاز اجرای برجام برداشته است و تأکید کرد که از امروز روابط ایران و آژانس وارد مرحله تازه‌ای شده است.

یوکیا آمانو در بیانیه‌ای که شامگاه شنبه ۲۶ دی، پیشاپیش اعلام بیانیه مشترک ایران و شش قدرت جهانی در مورد «روز اجرا»، منتشر شد از انتشار گزارش خود در زمینه «برداشتن گام‌های مقدماتی لازم» از سوی ایران برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده است. [بیشتر بخوانید:بیانیه مشترک ایران و شش قدرت جهانی]

آقای آمانو یادآور شده که نسخه‌ای از این گزارش در اختیار شورای حکام آژانس قرار گرفته و نسخه‌ای از آن هم برای شورای امنیت سازمان ملل متهم ارسال شده است.

به گفته مدیرکل آژانس این گزارش تأییدی، پس از آن تهیه شده که بازرسان این نهاد نظارتی، اقدامات ایران به موجب برجام در راستای اعلام «روز اجرا» را راستی‌آزمایی کرده‌اند.

او گفته است که اقدامات ایران راه را برای آغاز نظارت و راستی‌آزمایی برنامه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام، آن طور که مورد درخواست شورای امنیت بود و توسط شورای حکام ابلاغ شده، هموار کرده است.

روزی مهم برای جامعه جهانی

یوکیا آمانو، از روز اجرای برجام به عنوان مرحله‌ای جدید در روابط ایران و آژانس یاد کرده و این روز، روز مهمی برای جامعه جهانی است. او همچنین به همه کسانی که رسیدن به چنین روزی را محقق کرده‌اند، به ویژه کشورهای پنج به اضافه یک، ایران و نیز شورای حکام تبریک گفته است.

او گفته است که ایران همراه با تعهداتش، به طور موقت پروتکل الحاقی را به عنوان تضمینی برای توافق خود با آژانس اجرا خواهد کرد که این اقدام به همراه اقدام‌های دیگر هسته‌ای موضوع برجام، توانایی آژانس را برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و راستی‌آزمایی ماهیت صلح‌آمیز آن افزایش خواهد داد.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان گفته است که ما از زمانی که آژانس در سال ۲۰۰۳ بررسی موضوع هسته‌ای ایران را آغاز کرد، پیموده‌ایم و کارهای زیادی انجام شده تا به این نقطه برسیم. او در عین حال تأکید کرده که اجرای توافق هسته‌ای مستلزم تلاش‌های مشابهی است و ما [به عنوان آژانس] آماده‌ایم درگیر این کار شویم.

XS
SM
MD
LG