لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

انتقاد دری نجف‌آبادی از انتساب «عدم احراز صلاحیت» به داوطلبان انتخابات


یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از «برخی بداخلاقی‌ها در برگزاری انتخابات»، به کار بردن عبارت «عدم احراز صلاحیت» درباره کاندیداهایی که صلاحیتشان تأیید نشده را «بازی با آبروی مردم» دانست و از شورای نگهبان خواست تا «در اسرع وقت» وضعیت این کاندیداها را تعیین تکلیف کند.

به گزارش وب‌سایت استانداری استان مرکزی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اراک، روزدوشنبه ۲۸ دی، گفت که «برخی بداخلاقی‌ها در برگزاری انتخابات قابل دفاع نیست و باید اصلاح شود».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان مرکزی اعلام کرد که «آمار سنگینی» در این استان «مشمول رد یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند... و صلاحیت ۴۰ درصد افراد احراز نشده است».

وی با بیان اینکه «عدم احراز صلاحیت یعنی چه؟» افزود: «عدم احراز صلاحیت یعنی رد صلاحیت و این بازی با آبروی افراد است».

خبرگزاری صدا و سیما روز شنبه ۲۶ دی، به نقل از شورای نگهبان اعلام کرده بود که صلاحیت «حدود ۳۰ درصد» از کاندیدا‌های انتخابات مجلس «احراز» نشده و حدود «۲۵ درصد» از کاندیدا‌ها نیز رد صلاحیت شده‌اند.

پیشتر نجات‌الله ابراهیمان، سخنگوی مستعفی شورای نگهبان، در تعریف تفاوت رد صلاحیت و «عدم احراز صلاحیت»، گفته است که رد صلاحیت مربوط به کاندیداهایی است که سابقه کیفری دارند اما «احراز» نشدن صلاحیت مربوط به کاندیداهایی است که شورای نگهبان در این مدت قادر به شناسایی سابقه سیاسی و عملکرد آن‌ها نبوده است.

با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای دری نجف‌آبادی تأکید کرد که «مسئولان باید قدرت تشخیص موضوع را داشته باشند و اگر فرصت لازم است عنوان کنند تا حداقل آمار ۴۰ درصدی عدم احراز(در استان مرکزی) به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند».

وی تأکید کرد که کاهش آمار «عدم احراز صلاحیت» کاندیداها به ۲۰ درصد، «فشار روحی و روانی» به خانواده‌ها، روحانیت و طرفداران کاندیداها، و « فرصت بهانه‌جویی علیه نظام» را کم خواهد کرد.

وزیر اسبق اطلاعات جمهوری اسلامی، از شورای نگهبان و هیئت مرکزی نظارت خواست تا «در اسرع وقت» بازنگری «حکیمانه» درباره «رد صلاحیت‌ها» و «به ویژه تعیین تکلیف» افرادی که «احراز صلاحیت» نشده‌اند، داشته باشند.

گفته‌های آقای دری نجف آبادی که به عنوان شخصیتی اصولگرا شناخته می‌شود، در حالی است که برخی از روحانیون اصولگرا از جمله حسین نوری همدانی از اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت بیش از نیمی از کاندیداهای انتخابات دفاع کرده‌اند.

آقای دری نجف‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه «تمام جوانب حق‌الناس باید سنجیده شود»، افزود: «آبروی مردم در این میان از همه چیز مهم‌تر بوده و حرمت مؤمن از حرمت کعبه هم با عظمت‌تر است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، رأی مردم را «حق‌الناس» خوانده بود.

با این حال وی روز چهارشنبه ۱۸ شهریور، با دفاع از «حق نظارت استصوابی شورای نگهبان»، این موضوع را هم بخشی از «حق‌الناس» خواند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، پیش از این در این باره گفته بود: «حق‌الناس تنها به معنای حفظ رأی مردم نیست، بلکه باید کمک کنیم تا همه کسانی که طبق قانون صالح هستند، بتوانند درعرصه رقابت حضور پیدا کنند».

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه در پیامی که روی صفحه اینستاگرام او منتشر شد در واکنش به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات پیش رو مجلس گفت که «برخی رد صلاحیت‌ها، دستبرد به حق‌الناس است».

XS
SM
MD
LG