لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

اعتراض چهار استاندار روحانی به رد صلاحیت گسترده داوطلبان مجلس


رد صلاحیت‌ نامزد‌های دهمین دوره انتخابات مجلس از سوی هیئت‌های نظارت بر انتخابات با واکنش استانداران تهران٬ خوزستان٬ ایلام و هرمزگان مواجه شده است.

شورای نگهبان شامگاه شنبه ۲۶ دی‌ماه از رد یا عدم احراز صلاحیت ۵۵ درصد از نامزد‌های انتخابات مجلس دهم از سوی هیئت‌های نظارت خبر داد که فهرست این افراد امروز در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

به گزارش ایرنا٬ در پی انتشار فهرست اولیه نامزد‌های رد صلاحیت شده٬ حسین هاشمی استاندار تهران اعلام کرد مقام‌های دولتی «انتظار این تعداد ردصلاحیت‌ها» را نداشتند.

رد صلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس/ گزارش وحید پوراستاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:10 0:00
لینک مستقیم

آقای هاشمی از آغاز تلاش‌های وزارت کشور برای مذاکره با شورای نگهبان به منظور تأیید صلاحیت نامزد‌هایی خبر داده که «صلاحیت لازم را داشته٬ اما از صلاحیت آن‌ها سوی هیئت‌های نظارت احراز نشده‌ است»

عبدالحسن مقتدایی٬ استاندار خوزستان هم واکنش تندی به رد صلاحیت‌ها نشان داده و گفته «کسی حق مهندسی انتخابات را ندارد و رد صلاحیت بی‌جهت و غیرمنطقی، فرقی با تقلب در صندوق‌ها ندارد».

آقای مقتدایی در جلسه ستاد انتخابات خوزستان این مطلب را بیان کرده و از فرمانداران خواسته «نسبت به تصمیم‌های غیرمنطقی و نامزدهایی که بی‌جهت احراز صلاحیت نمی‌شوند، اعتراض کنند».

این مقام مسئول خواستار اعمال برخی تغییرات در هیئت‌های نظارت وابسته به شورای نگهبان شده و گفته «در کشور ما فقط رهبری است که می‌تواند فراقانونی تصمیم بگیرد».

استعفای عبدالحسن مقتدایی از مقام خود و در اعتراض به رد صلاحیت‌ها از جمله خبر‌هایی بود که امروز در برخی رسانه‌ها منتشر شده که روابط عمومی استانداری خوزستان آن را رد کرده است.

به گزارش سایت «ایلامبیدار» محمدرضا مروارید٬ استاندار ایلام هم در واکنش به رد صلاحیت‌ها گفته «اینکه ۵۰ نفر [در استان] رد شوند یعنی چه؟ یعنی ما [هیئت نظارت] چند نفر هستیم که برای مردم تصمیم می‌گیریم».

آقای مروارید شهادت داده برخی از نامزد‌های رد صلاحیت شده «نمازخوان» هستند و «آبروی افراد به این سادگی نیست که با این بحث‌ها بخواهد مخدوش شود».

وی اضافه کرده «داوطلبان [رد صلاحیت شده] قطعاً شکایت و اعتراض خواهند کرد اما این سبک درستی نیست، یعنی ما خودمان یک تنه همه چیز را بدانیم و به دیگران و تفکرات آنها توجهی نکنیم».

جاسم جادری٬ استاندار هرمزگان یکی دیگر از مقام‌های دولتی است که به این رد صلاحیت‌ها واکنش نشان داده و گفته «انتظار چنین برخوردی را نداشتیم و نمی‌توان با چنین نگاه تنگ نظرانه‌ای به توسعه کشور کمک کرد».

به گزارش ایسنا آقای جادری افزوده «تندی تصمیم رد صلاحیت گسترده به صلاح کشور نیست و با شعار مشارکت حداکثری هم‌خوانی ندارد».

به گفته وی «این روند بیانگر تحمیل یک تفکر است» و «انتخابات بازی نفرات یک جناح و تفکر در یک مسابقه با خودشان نیست».

هیئت‌های اجرایی انتخابات که وابسته به وزارت کشور هستند با هیئت‌های نظارت وابسته به شورای نگهبان همواره در تأیید صلاحیت نامزد‌های انتخابات اختلاف نظر داشته‌اند.

در دهمین دوره انتخابات مجلس هم هیئت‌های اجرایی تنها اقدام به رد صلاحیت هفت درصد از نامزد‌ها کرده‌اند که این مسئله با واکنش شورای نگهبان مواجه شده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هیئت‌هایی اجرایی را متهم کرده بود که «خیلی زود بررسی صلاحیت نامزد‌ها را از سر خودشان باز» کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG