لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

موعد رد صلاحیت‌ها


روز موعود فرا رسید. هیئت‌های نظارت شورای نگهبان تا پایان وقت اداری شنبه ۲۶ آبان نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس دهم را اعلام می‌کنند.

اما پیش از اعلام رسمی، اخبار غیررسمی از رد صلاحیت‌های گسترده حکایت دارد. اخباری که علی شکوری‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا «نگران‌کننده» خوانده است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه گزارش کرده، تنها صلاحیت یک سوم کاندیداها تأیید شده و صلاحیت سایرین یا رد شده و یا احراز نشده‌اند.

این خبرگزاری مدعی شده تعدادی از کسانی که هیئت‌های اجرایی آنها را تأیید صلاحیت کرده‌، «برخی سوابق منفی از جمله تابعیت اسرائیلی همسر، تابعیت چندگانه، سقط جنین غیرقانونی، رشوه‌گیری، سابقه عضویت در برخی گروهک‌های ضدانقلاب، مشارکت در قتل، اقدام علیه امنیت ملی، زنای محصنه، زنا با بستگان و محارم، نزاع خیابانی، اخلال در نظم عمومی و ...» دارند، که هم اکنون هیئت‌های نظارت آنان را رد کرده اند.

پیش از اعلام رسمی، در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی گزارش هایی از رد صلاحیت چهره‌هایی از اصلاح‌طلبان و همچنین نزدیکان محمود احمدی‌نژاد و اعضای حزب یکتا منتشر شده است.

با این حال علی اصغر ناصربخت، معاون سیاسی و امنیتی فرماندار تهران، به ایسنا گفته که «اسامی منتشر شده غیرواقعی بوده و شایعه و گمانه‌زنی غیررسمی است زیرا هنوز رسماً نتیجه بررسی هیئت نظارت استان به ما در فرمانداری اعلام نشده است».

خبر این رد صلاحیت‌ها اما برای اصلاح‌طلبان شوکه‌کننده نیست. اردوگاه چپ از همان اولین روز برنامه‌ریزی برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی، احتمال رد صلاحیت از سوی اعضای شورای نگهبان را درنظر گرفته بودند.

کما اینکه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به داوطلبانی که رد خواهند شد، توصیه کرده «ناراحت نشوند، بلکه باید با حفظ هوشیاری و منطق، نظر نهایی را به خدا و مردم بسپارند که البته تاریخ مخصوصا در سال‌های اخیر ثابت کرده که خداوند هیچ‌وقت نمی‌گذارد، حق مظلوم پایمال شود».

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اعتماد ملت هم به ایلنا گفته است هر نتیجه‌ای که توسط هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان اعلام شود تإثیری در عزم اصلاح‌طلبان برای پیمودن مسیر انتخابات نخواهد داشت».

این عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرده که تصمیم اولیه برای شرکت در انتخابات با در نظر گرفتن احتمال رد صلاحیت‌های گسترده بوده و آنها خود را برای چنین شرایطی آماده کرده‌ بودند.

شرایطی که شکوری‌راد به آن اشاره می‌کند، فراخوان عمومی به همه اشخاص و چهره‌هایی که در خود توانایی نمایندگی می‌بیند، برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.

تحلیل اصلاح‌طلبان این بود که در این صورت حتی اگر تعداد زیادی از داوطلبان موفق به عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان نشوند، باز هم نامزدهایی برای رقابت صندلی‌های سبز مجلس باقی خواهند ماند.

پاسخ به این دعوت، نام‌نویسی بیش از ۱۲ هزار نفر در انتخابات مجلس دهم بود که در طول تاریخ جمهوری اسلامی، یک رکورد محسوب می‌شد.

هرچند که نیروهای منتقد دولت، گروهی از اصولگرایان و حتی اعضای شورای نگهبان حضور این تعداد را مشکوک و مبهم و تلویحاً «توطئه» ارزیابی کردند، اما حالا اخبار غیررسمی حاکی از رد دو سوم این افراد و نیز انصراف ۹۰۰ نفر دیگر است.

اگر این تعداد تأیید شود باز هم رکورد دیگری در این دوره از رقابت‌ها ثبت خواهد شد. رکورد رد صلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس.

البته هنوز آمار رسمی اعلام نشده است. با این حال استعفای نجات‌الله ابراهیمیان تنها چند ساعت پیش از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت ها از سخنگویی شورای نگهبان بدون هیچ توضیحی بر شائبه‌ها می‌افزاید.

حالا باید دید که سرنوشت انتخابات با تصمیم تاریخی شورای نگهبان چگونه رقم خواهد خورد. آیا اصلاح طلبان شرایط برابری برای رقابت با اصولگرایان خواهتد داشت یا ناچار می شوند تدابیر دیگری بیندیشند؟

XS
SM
MD
LG