لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

گزارش تازه: تولید نفت ایران «سال آینده» به دوران قبل از تحریم می‌رسد


اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید که تا پایان سال ۲۰۱۷ تولید نفت ایران به ۳.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم برابر تولید نفتی است که ایران در سال ۲۰۱۱ قبل از تحریم‌های بین‌المللی داشت.

این نهاد معتبر انرژی در گزارشی که روز ۳۰ دی‌ماه در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد با اشاره به تولید روزانه ۲.۸ میلیون بشکه نفت در ایران می‌افزاید که برای پایان سال جاری احتمالا تولید ایران به ۳.۳ میلیون بشکه خواهد رسید.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ادامه می‌نویسد که بسته به این که ایران بتواند در دو سال آینده جلو افت طبیعی تولید در میادین کهنه خود را بگیرد، با چالش‌های فنی مواجه نشود و میادین تازه‌ای راه‌اندازی کند، احتمالا افزایش تولید کشور با ارقام اشاره شده اختلافی ۲۵۰ هزار بشکه‌ای داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ایران غیر از نفت خام، روزانه تا ۷۵۰ هزار بشکه تولید مایعات و میعانات گازی نیز دارد.

ایران و شش قدرت جهانی روز ۱۶ ژانویه گذشته توافق هسته‌ای را به اجرا گذاشتند و به این ترتیب تحریم‌ها علیه ایران عملا لغو شد.

در پی لغو تحریم‌ها و حتی پیش از آن، ایران اعلام کرد که تولید نفت خود را به سرعت ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد و در نیمه دوم سال جاری به همین میزان دوباره افزایش تولید خواهد داشت.

اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی نیز تصریح کرد که تولید نفت خام ایران احتمالا تا سه ماه آینده تا ۳۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت، اما در هیچ یک از گزارش‌های موجود احتمال افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران تا پایان سال جاری میلادی مطرح نشده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ادامه گزارش تازه خود می‌نویسد که بیشتر رشد تولید نفت ایران از میادین کهنه‌ای خواهد بود که به خاطر تحریم‌ها مجبور به بستن در آنها شده است، اما انتظار می‌رود که بخشی از افزایش تولید نیز در میادین جدید انجام شود.

این گزارش در ادامه با اشاره به همکاری شرکت‌های چینی با ایران در بخش تولید نفت در زمان تحریم‌ها می‌نویسد که این پروژه‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۱۷ روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت به تولید کشور اضافه کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین می‌نویسد که هم اکنون حجم ذخایر روی آب نفت ایران ۳۰ تا ۵۰ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود که در دوران تحریم‌ها بدون مشتری مانده بود و بخش اعظم آن میعانات گازی است.

۸۰ درصد از میعانات گازی ایران در پارس جنوبی تولید می‌شود. میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود و برخلاف میادین نفتی، نمی‌توان در این چاه‌ها را بست، چرا که تولید گاز نیز متوقف خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید که احتمالا سهم این ذخایر روی آب در افزایش ابتدایی صادرات نفت ایران پررنگ خواهد بود.

XS
SM
MD
LG