لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

اعتراض ۱۶۵ چهره فرهنگی و مدنی به احکام قضایی سه هنرمند ایرانی


 حسین رجبیان (تصویر سمت راست)، مهدی رجبیان (وسط) و یوسف عمادی
حسین رجبیان (تصویر سمت راست)، مهدی رجبیان (وسط) و یوسف عمادی

۱۶۵ هنرمند، نویسنده و فعال مدنی با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به احکام قضایی علیه مهدی رجبیان و یوسف عمادی، آهنگساز؛ و حسین رجبیان، فیلمساز، خواستار صدور حکم تبرئه آنها و تغییر رویکرد حکومت ایران در قبال فعالان فرهنگی و هنری شدند.

این بیانیه به امضای چهره‌هایی چون جعفر پناهی، محسن نامجو، شهرنوش پارسی‌پور، مهرانگیز کار، آسیه امینی، شاهین نجفی، هانیبال یوسف، اعضای گروه آبجیز (صفورا و ملودی صفوی)، گروه ایندو (شادی یوسفیان و اردلان پایوار)، اروین خاچیکیان، رعنا منصور و حامد نیک‌پی رسیده است.

بیانیه یادشده با اشاره به محکومیت مهدی رجبیان، حسین رجبیان و یوسف عمادی در دادگاه بدوی عنوان می‌کند که هنرمندان و اهالی فرهنگ در ایران، «روزهای دشوارتری را به نسبت قبل می‌گذرانند».

مهدی رجبیان، آهنگساز و بنیان‌گذار وبسایت برگ‌موزیک که به انتشار موسیقی آلترناتیو اهتمام داشت همراه برادر خود حسین رجبیان، فیلمساز، و یوسف عمادی، آهنگساز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» هر کدام به شش سال حبس و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

اما امضاکنندگان این بیانیه معتقدند که «صدور چنین حکم‌هایی از سوی نهادهای قضایی، بیشتر می‌تواند در مورد جانیان باورپذیر باشد تا هنرمندان».

امضاکنندگان بیانیه در نهایت تاکید کرده‌اند که «ضمن محکوم کردنِ اِعمالِ هر نوع فشار و سرکوب در مورد هنرمندان، خواهان آزادیِ بی‌قید و شرط این سه و پایان یافتنِ این شیوه‌ برخورد با هنرمندان هستند».

مهدی و حسین رجبیان و یوسف عمادی مهدی و حسین رجبیان و یوسف عمادی مهر ماه ۱۳۹۲ بازداشت شدند، اما اکنون هر کدام آنها با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد هستند. دادگاه تجدید نظر آنها روز اول دی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شد که هنوز حکم آن تعیین نشده است.

در این مدت نهادهای بین‌المللی مانند فری‌میوز، انجمن دفاع از آزادی بیان در موسیقی، انجمن جهانی قلم، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، انجمن آهنگسازان و ترانه‌سرایان اروپا و شورای هنرمندان اروپا با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه و دیگر مقامات ایران خواستار تبرئه این سه هنرمند شده‌اند.

XS
SM
MD
LG