لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۵

ایران و فرانسه قرارداد خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس را امضاء کردند


فرانسوا اولاند و حسن روحانی در مراسم امضای قراردادها و تفاهمنامه های میان ایران و فرانسه.
فرانسوا اولاند و حسن روحانی در مراسم امضای قراردادها و تفاهمنامه های میان ایران و فرانسه.

ایران و فرانسه روز پنجشنبه هشتم بهمن در جریان دیدار حسن روحانی از این کشور ۲۰ قرارداد و تفاهنامه با یکدیگر امضاء کردند که خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۲۵ میلیارد دلار از مهمترین این قراردادهاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قرارداد شامل خرید ۷۳ هواپیمای بزرگ و ۴۵ هواپیمای متوسط خواهد بود.

در این قرارداد همچنین آمده است که «همه ۱۱۸ هواپیما نو خواهند بود، خلبانان آن آموزش خواهند دید و خدمات فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی آنها نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند».

بر اساس یک ممنوعیت اعمال شده از سال ۱۹۹۵، کارخانه‌های غربی از فروش تجهیزات و قطعات یدکی مربوط به هواپیما به شرکت‌های ایرانی منع شده بودند.

برخی از این محدودیت‌ها که به دلیل فلج کردن شاخه‌های صنعت ایران مورد انتقاد قرار گرفته بود به دنبال توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران طی یک قرارداد کوتاه مدت در بهمن‌ماه ۱۳۹۲ (ژانویه ۲۰۱۴ ) رفع شد.

ناوگان هوایی ایران در حال حاضر شامل ۱۴۰ فروند هواپیمای مسافربری‌ است که متوسط عمرشان ۲۰ سال بوده و نیاز به جایگزینی آنان با هواپیماهای جدید به شدت احساس می‌شود.

امضای نهایی قراردادها میان تهران و پاریس با حضور حسن روحانی و فرانسوا اولاند، روسای جمهوری ایران و فرانسه صورت گرفت.

از سوی دیگر رییس‌جمهوری ایران از آمادگی برای گشودن فصلی جدید در روابط دو کشور خبر داد. وی خواستار فراموش کردن رنجش‌های گذشته در روابط دو کشور شد.

در همین حال مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، ‌روز پنج‌شنبه ضمن اشاره به این که ایران و کشورش قراردادهایی را در زمینه بهداشت و ‌کشاورزی و محیط زیست امضا خواهند کرد افزود که ایران می‌تواند روی فرانسه حساب کند.

در کنار قراردادهای متعدد تجاری میان دو کشور، امضای قراردادی میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی و شرکت صادراتی – اعتباری کوفاس یکی از دستاوردهای سفر هیات ایرانی به فرانسه به‌شمار می‌رود.

به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، امضای این قرارداد یک گام مهم در مسیری درست بوده است.

با این حال وی افزود بانک‌های فرانسه باید همکاری بیشتری کرده و نقش حمایتی بیشتری را در شرایط پساتحریم ایران بر عهده گیرند.

در میان قراردادهایی که روز پنجشنبه میان مجریان صنایع دو کشور منعقد شد می‌توان از قرارداد کارخانه‌های ایران خودرو و پژو یاد کرد که مدرن‌سازی ایران خودرو با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی پژو در اولویت این قرارداد خواهد بود.

بر این اساس، قرار است سالانه ۲۰۰ هزار خودرو پژو ۲۰۸ ، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ به مدت پنج سال در ایران تولید شود.

شرکت نفتی فرانسوی توتال نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به زودی با ایران یک قرارداد خرید نفت امضا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاتریک پوییان، رییس اجرایی توتال روز پنج شنبه بعد از دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت که بعد از امضای این قرارداد، این شرکت می‌تواند روزانه بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰هزار بشکه نفت، از دولت ایران خریداری کند.

آقای روحانی روز پنجشنبه در ادامه دیدارهایش با مقام‌های فرانسه، همچنین در یک اتاق فکر که برای بررسی مساله پناهجویان برگزار شده بود شرکت کرد و با اشاره به تجربه ایران در پذیرش و اسکان سه میلیون پناهجوی افغان طی سال‌های گذشته، از نحوه برخورد کشورهای اروپایی با این مسئله انتقاد کرد.

وی گفت: «کشورهای اروپایی با امکانات اقتصادی و منابع گسترده برای پذیرش ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار پناهجو می‌گویند چه کنیم».

توافقنامه‌های تجاری ایران و فرانسه در عین حال با مخالفت‌های اعتراض‌آمیزی که در پاریس پایتخت فرانسه صورت گرفت جدی بودن مسئله حقوق بشر و مطرح شدنش در مذاکرات سیاستمداران را خاطرنشان کرد.

به گزارش رویترز، یک گروه مدافع حقوق زنان به نام «فمن» روز پنج شنبه با اجرای یک اعدام نمایشی در نزدیکی برج ایفل، به سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به فرانسه اعتراض کرد.

در جریان این اقدام اعتراضی، یک زن نیمه برهنه که بر روی سینه‌اش پرچم جمهوری اسلامی ایران نقش شده بود، به شکل نمایشی به دار آویخته شد.

سفر حسن روحانی به پاریس اعتراض تعدادی از گروه‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته است.

پیش از این نیز دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک قرار دارد،‌ با انتشار بیانیه‌ای از آقایان روحانی و اولاند خواست که در مورد موضوع حقوق بشر نیز گفت‌وگو کنند.

این سازمان به مسائلی مانند مجازات اعدام و‌ نقض حقوق زنان و اقلیت‌ها در ایران اشاره کرده است.

XS
SM
MD
LG