لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

فابیوس: مذاکرات ژنو باید گذار سیاسی در سوریه را تضمین کند


استافان دمیستورا، نماینده سازمان ملل، در کنار سفیر سوریه در این سازمان
استافان دمیستورا، نماینده سازمان ملل، در کنار سفیر سوریه در این سازمان

در حالی که قرار است هیئتی از مخالفان بشار اسد، از جمله گروه مورد حمایت عربستان، امروز برای مذاکره با میانجی‌گری سازمان ملل وارد ژنو شود، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، می‌گوید که این مذاکرات باید گذار سیاسی در سوریه را تضمین کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوال این خبرگزاری در روز شنبه، ۱۰ بهمن، در بیانیه‌ای گفته است: «برای موفقیت این مذاکرات لازم است قوانین مربوط به کمک‌های بشردوستانه و حقوق بشر محترم شمرده شده و هدف انتقال قدرت و گذار سیاسی فعالانه دنبال شود.»

مذاکرات صلح سوریه از دیروز جمعه، ۹ بهمن، در ژنو آغاز شد و استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، با هیئتی از سوی بشار اسد دیدار کرد.

اما گروه عمده مخالف بشار اسد با عنوان «کمیته عالی مذاکرات» قبلا گفته بود که اگر شروطش برآورده نشود، به ژنو نخواهد رفت.

این گروه حضور خود را مشروط به دادن اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق زیر کنترل خود که تحت محاصره نیروهای دولتی است و قطع بمباران این مناطق از سوری روسیه کرده بود.

اکنون، به گزارش رویترز، این گروه ۱۷ نماینده را به ژنو اعزام کرده که قرار است عصر امروز وارد این شهر شوند.

از جمله این نمایندگان، ریاض حجاب، رئیس «کمیته عالی مذاکرات»، و اسد ذوبی، از اعضای آن، است. این کمیته از ائتلافی از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد از جمله جیش‌الاسلام تشکیل شده و مورد حمایت عربستان سعودی است.

یکی از اعضای این کمیته به خبرگزاری رویترز گفته است که این هیئت به ژنو می‌رود تا «عزم خود را برای مذاکره به جهانیان نشان دهد».

او افزود که این هیئت در این مذاکرات خواستار آتش‌بس کامل نخواهد شد، اما می‌خواهد تا «گلوله‌باران بازارها، بیمارستان‌ها و مدارس توسط بشار اسد و روسیه متوقف شود».

روسیه و دولت سوریه می‌گویند که «تروریست‌ها» را هدف قرار می دهند و بمباران غیرنظامیان را انکار می‌کنند.

این هیئت همچنین گفته است که وارد مذاکرات مستقیم با هیئت بشار اسد نمی‌شود و استفان د میستورا نیز جداگانه با نمایندگان دو طرف دیدار می‌کند.

اسد ذوبی، از اعضای «کمیته ملی مذاکرات»، همچنین به خبرگزاری رویترز گفته است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در تماس تلفنی با رهبران این کمیته، اطمینان داده است که واشینگتن خواستار« یک دوره گذار سیاسی با حمایت سازمان ملل بدون حضور اسد است».

سرنوشت بشار اسد موضوع اختلاف میان گروه‌های مخالف او و کشورهای غربی و عربستان از یک سو، و ایران و روسیه به عنوان حامی بشار اسد از سوی دیگر بوده است.

علاوه بر آن، تعیین گروه‌های «تروریستی» و ترکیب شرکت‌کنندگان در مذاکرات نیز از موانع دیگر برگزاری مذاکرات صلح به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG