لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

حمله جواد لاریجانی به حسن خمینی: با رپرتاژ نمی‌شود علم کسی را ثابت کرد


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، با انتقاد از اکبر هاشمی رفسنجانی، اصلاح‌طلبان را «نامعتدل‌ترین جناح سیاسی» و «خطرناک» خوانده و در واکنش به کاندیداتوری حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفته است که «با پمپاژ و رپرتاژ نمی‌شود، فضل و علم فردی را اثبات کرد».

محمدجواد لاریجانی در مصاحبه‌ای تفصیلی با خبرگزاری تسنیم که روز یکشنبه ۱۱ بهمن، منتشر شد، در واکنش به نامزدی حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفته است که او «زود وارد عرصه شد» و «من اگر جای ایشان بودم حتماً پنج سال دیگر صبر می‌کردم».

این چهره اصولگرا و نماینده سابق مجلس تأکید کرد که با «پمپاژ و رپرتاژ نمی‌شود فضل و علم فردی را اثبات کرد».

آقای لاریجانی گفت که شیوه کاندیداتوری حسن خمینی و رفتار اصلاح‌طلبان درباره کاندیداتوری او «نوعی خشونت و تخاصم را دامن زد».

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و برادر محمدجواد لاریجانی، نیز روز دوشنبه ۳۰ آذر، ضمن انتقاد تلویحی از ورود «همفکران» اکبر هاشمی رفسنجانی به انتخابات خبرگان، اطلاق «علامه» به حسن خمینی از سوی آقای هاشمی را «استهزای حوزه‌های علمیه» و «خندیدن به شعور مردم» خوانده بود.

علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، نیز ضمن اشاره تلویحی به اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود که کسی که «از یک طلبه، علامه می‌سازد»، در صورت ریاست خبرگان، با انقلاب چه خواهد کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز ۲۴ فروردین در یک مراسم سخنرانی حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، را «علامه» خوانده بود.

این گفته‌ها اعتراض برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های نزدیک به جبهه پایداری را به دنبال داشت.

آقای هاشمی رفسنجانی اما بار دیگر از گفته‌های خود دفاع و تأکید کرد که «علامه خیلی پایین‌تر از آیت‌الله است و یعنی کسی که زیاد می‌داند».

«معتدلین نباید جزو اصلاح‌طلبان باشند»

آقای لاریجانی در این مصاحبه در واکنش به گفته‌های حسن روحانی مبنی بر تمایل دولت به پیروزی «معتدلین» در انتخابات مجلس دهم گفته است که «این تقاضای دولت چیز خیلی عجیبی نیست. لفظ اعتدال هم حرف خوبی است اما معنای آن این نیست که حتماً نمایندگان باید جزو اصلاح‌طلبان باشند».

او از اصلاح‌طلبان با عناوینی چون «نامعتدل‌ترین جناح سیاسی » و«جناح زوار در رفته» نام برده و افزوده که برخی از آنان «آدم‌های خشن و خطرناکی» هستند که «وقتی نتیجه انتخابات مطابق میل‌شان نشد باید ... بانک آتش بزنند و به خیابان بریزند».

حسن روحانی، روز پنج‌شنبه اول بهمن، گفته بود که «دولت اعتدال» آرزو دارد که «معتدلین» به مجلس آینده راه پیدا کنند اما دولت «عرفاً و قانوناً» حق مداخله در انتخابات را ندارد و تلاش می‌کند که انتخابات سالمی برگزار شود تا همه جناح‌ها بتوانند نمایندگان خود را به مجلس بفرستند.

اما در واکنش به این سخنان، ۲۱ نماینده اصولگرای مجلس در نامه‌ای به شورای نگهبان، دولت آقای روحانی را به تلاش برای «یکدست کردن دو قوه مجریه و مقننه» و ایجاد مجلسی «دولت ساخته» و «مطیع» متهم کردند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود دلیل مواضع اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی را شکست او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و سخنان مطرح شده علیه او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دانسته و اصلاح‌طلبان را متهم کرده که از او «سوء استفاده» می‌کنند.

آقای لاریجانی تأکید کرده بهتر بود آقای هاشمی رفسنجانی پس از دوره ریاست جمهوری خود در فضایی کمی دورتر از اجرا «نقش اعتدال را بازی می‌کرد».

اکبر هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ در مواضعی نزدیک به اصلاح‌طلبان بارها از عملکرد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران و همچنین برخی نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی شدیداً انتقاد کرده است.

محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با نام بردن از پسران اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق نوری آنان را تلویحاً به فساد اقتصادی متهم کرد.

XS
SM
MD
LG