لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

ارتش سوریه از شکستن محاصره شهرهای شیعه‌نشین در حلب خبر داد


تلویزیون دولتی سوریه و حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه ۱۴ بهمن اعلام کردند که ارتش سوریه و شبه‌نظامیان متحد آن توانسته‌اند محاصره طولانی مدت دو شهر شیعه‌نشین در شمال استان حلب از سوی شورشیان را بشکنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از رسانه‌های یاد شده، محاصره شهرهای نبل و زهرا روز چهارشنبه از سوی ارتش و شبه نظامیان متحد آن موسوم به کمیته‌های دفاع مردمی شکسته شد.

این دو روستا در قلب مناطق تحت کنترل نیروهای شورشی و مخالف بشار اسد قرار دارند و سه سال بود که در محاصره آن‌ها قرار داشت.

این رخداد پیروزی بزرگی برای نیروهای دولتی است که ظرف روزهای گذشته پیشروی‌های مهمی در استان حلب داشته‌اند.

ناظران حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید که ارتش سوریه در یک کیلومتری این دو روستا قرار دارد.

در همین حال، رییس گروه مذاکره کننده مخالفان رژیم بشار اسد گفته است که تصمیم حکومت سوریه برای اجازه دادن به ارسال کمک به مناطق تحت محاصره در حاشیه دمشق «گامی برای ساکت کردن مردم سوریه» است و آن را اقدامی توخالی توصیف کرد.

محمد علوش روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته فرستادن کمک به معمدمیه «گامی است که از نظر ما خوب است ولی به هیچ وجه کافی نیست».

وی اظهار داشت که به نتیجه مذاکرات غیرمستقیم ژنو به رهبری سازمان ملل خوشبین نیست و تقصیر را متوجه «رژیم جنایتکار» بشار اسد، رییس جمهوری سوریه و متحد آن روسیه دانست که به گفته او، «همیشه سعی می‌کردن تا در کنار جنایتکاران بایستد».

محمد علوش تصریح کرد که مخالفان هرگز در دولت وحدت ملی با حضور «شبیحه» حضور پیدا نخواهند کرد. شبیحه عنوانی است که برای نیروهای شبه نظامی وابسته به حکومت سوریه استفاده می‌شود.

در همین حال، بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که مذاکرات صلح در ژنو باید میان سوری‌ها، بدون پیش‌شرط و بدون دخالت خارجی، برگزار شود.

به گزارش رویترز، این تصمیم سبب شد تا جلسه عصر سه‌شنبه استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل، با اعضای «کمیته اصلی مذاکرات» که نمایندگی گروه‌های مخالف بشار اسد را برعهده دارند، لغو شود.

روز سه‌شنبه گروه مخالفان دولت بشار اسد در بیانیه‌ای اعلام کرد که بدون توقف بمباران‌های روسیه و اقدامات نظامی دولت سوریه، نمی‌توانند به مذاکرات ادامه دهند.

مذاکرات صلح سوریه با میانجی‌گری سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله در جریان است.

XS
SM
MD
LG