لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

مذاکرات صلح سوریه به حال تعلیق درآمد


مذاکرات صلح سوریه در ژنو در روز جمعه
مذاکرات صلح سوریه در ژنو در روز جمعه

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه سوم فوریه گفته است، مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن تا ۲۵ فوریه متوقف شده است. این دور از مذاکرات روز جمعه آغاز شده بود.

به گزارش رویترز، استفان دی میستورا گفته است مذاکرات شکست نخورده است، اما برای ادامه این مذاکرات نیازمند کمک‌های فوری آمریکا و روسیه هستیم.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تصریح کرده است: پس یک هفته از شروع مذاکرات متوجه شدم که نیاز به کار بیشتر است، نه تنها از جانب ما بلکه همینطور از سوی کشورهای بزرگ.

مذاکرات صلح سوریه بین نمایندگان دولت و مخالفان از روز جمعه به صورت غیر مستقیم شروع شد و استفان دی میستورا به طور جداگانه با این هیات ها مذاکره کرد. در این دور از گفت‌و‌گو‌ها، دو طرف به صورت مستقیم مذاکره‌ای نکردند.

در همین حال قرار است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مذاکرات امنیتی مونیخ روز ۱۱ فوریه حضور داشته باشند و دیپلمات‌های گفته‌اند که احتمالا آنها در خصوص سوریه دیدار و مذاکره خواهند کرد.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان پیش‌تر گفته بود که در جریان مذاکرات امنیتی مونیخ این فرصت وجود خواهد داشت تا در خصوص موضوع سوریه بحث و مذاکره شود.

شرط‌های مخالفان

در همین حال، «هیات عالی مذاکرات» اعلام کرده است که تا زمانی که دولت سوریه با ارسال کمک‌های انساندوستانه به مناطق محاصره شده و آزای زندانیان موافقت نکند، به مذاکرات صلح باز نخواهد گشت.

ریاض حجاب، «رییس هیات عالی مذاکرات» در این زمینه گفته است: «آقای دی میستورا مذاکرات را متوقف کرده است و این فرصتی است برای جامعه بین المللی که رژیم (سوریه) و متحدان را تحت فشار بگذارند تا با آزادی زندانیان، ارسال کمک‌های انساندوستانه به شهرهای تحت محاصره و همچنین توقف بمباران شهر‌ها موافقت کند.

ریاض حجاب اضافه کرده است: «هیات عالی مذاکرات فردا ژنو را ترک می‌کند و تا زمانی که اقدام عملی صورت نگیرد به این مذاکرات باز نخواهد گشت.»

مذاکرات صلح سوریه با میانجی‌گری سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله انجام می شود. جنگی که تاکنون به کشته شدن بیش از ۲۵۰ هزار نفر و به آواره شدن میلیون های نفر از خانه و کاشانه اشان منجر شده است.

XS
SM
MD
LG