لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

وزیر خارجه ایران برای شرکت در اجلاس سوریه به لندن رفت


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شامگاه چهارشنبه ۱۴ بهمن‌ماه، به منظور شرکت در اجلاسی بین‌المللی در ارتباط با سوریه، وارد لندن شد. این سفر هر چند سفری رسمی به بریتانیا نیست، اما نخستین سفر وزیر خارجه ایران به لندن طی ۱۲ سال گذشته است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از آقای ظریف در لندن گفته است «در روز پنج‌شنبه کنفرانسی در ارتباط با سوریه برگزار خواهد شد؛ این اجلاس بین‌المللی است و برای کمک به مردم سوریه برگزار می‌شود.»

اشاره وزیر خارجه ایران به کنفرانسی‌ است که با حضور بیش از ۷۰ تن از سران کشورهای جهان، سران سازمان‌های کمک‌رسانی، سازمان‌های فرادولتی و خصوصی و دبیر کل سازمان ملل در لندن برگزار می‌شود.

سازمان ارشد ملل متحد در امور پناهجویان می‌گوید نشست «حمایت از سوریه و منطقه» به میزبانی بریتانیا، آلمان، کویت، نروژ و سازمان ملل، به مدت دو روز و با هدف «افزایش چشم‌گیر کمک‌ها برای تامین نیازهای فوری و بلندمدت» مردم سوریه برپا می‌شود.

به گفته این سازمان، «برنامه واکنش انسان‌دوستانه به سوریه» و «برنامه منطقه‌ای برای پناهجویان» به کمک مالی فوری برای یاری‌رسانی به ۲۲.۵ میلیون نفر از مردم سوریه و دیگر ساکنان خاورمیانه نیاز دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که سران شرکت‌کننده در نشست لندن قصد دارند ۹ میلیارد دلار برای کمک به میلیون‌ها شهروند سوری و آوارگان جنگ داخلی آن کشور، تامین کنند.

این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات صلح سوریه، تا سه هفته دیگر به حالت تعلیق درآمده‌است. گزارش‌ها حاکی‌ست احتمالا در روزهای پیش‌رو، دیدارهایی میان نمایندگان قدرت‌های جهانی و طرف‌های مذاکره در مورد بحران سوریه، صورت خواهد گرفت.

وزیر خارجه ایران نیز گفته است در کنار شرکت در اجلاس کمک‌رسانی لندن «گفت‌وگوهایی با برخی از مقامات شرکت کننده در مورد سوریه» صورت می‌گیرد.

آقای ظریف افزوده است در مورد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و «مسائل دوجانبه» با «برخی از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس» نیز گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، این نخستین بار از سال ۲۰۰۴ میلادی‌ است که وزیر خارجه ایران به لندن می‌رود. البته سفر آقای ظریف به بریتانیا، سفری رسمی به خود آن کشور به شمار نمی‌رود.

فیلیپ هاموند و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه بریتانیا و ایران، طی ماه‌های گذشته بارها با یکدیگر دیدارهایی داشتند، که عمده آنها مربوط به مذاکرات اتمی می‌شد. بریتانیا یکی از شش کشور طرف گفت‌وگو با تهران بود.

در پایان دی‌ماه دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در تماسی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ابراز امیدواری کرده‌ بود که ایران نیز نمایندگانی را به کنفرانس کمک به مردم سوریه در لندن، بفرستد.

XS
SM
MD
LG