لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

کانادا بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کرد


دولت کانادا روز جمعه ۱۶ بهمن ماه اعلام کرد که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران از جمله تحریم‌های فراگیر در حوزه‌های خدمات مالی و واردات و صادرات را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با این اقدام دولت کانادا زمینه رقابت شرکت‌های کانادایی با رقبا در خصوص همکاری با ایران مهیا می‌شود.

در بیانیه دولت اتاوا آمده است: کانادا همچنان نگرانی‌هایی در خصوص اهداف برنامه هسته‌ای ایران دارد و همچنان محدودیت و سختگیری‌هایی را در زمینه صادرات کالا و خدمات دارای فناوری حساس از نظر امنیتی به ایران اعمال خواهد کرد.

دولت کانادا می‌گوید، چنین کالاهایی شامل محصولات و فناوری‌هایی است که در صنایع هسته‌ای و موشکی کاربرد دارند.

این بیانیه تصریح کرده است، درخواست‌ها برای صادارت کالا به ایران به صورت مورد به مورد بررسی شده و برای آنها مجوز صادر خواهد داشت.

پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، آمریکا و اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای مهم دنیا لغو تحریم‌های ایران را آغاز کردند.

در جریان سفر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به ایتالیا و فرانسه، تهران با این کشورها میلیارد‌ها دلار قرارداد منعقد کرد، از جمله تفاهمنامه‌ خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش مجموعا ۲۵ میلیارد دلار با فرانسه.

استفان دیون، وزیر امور خارجه کانادا، هفته گذشته گفته بود که اگر ایرباس مجاز است به ایران هواپیما بفروشد، باید چنین اجازه‌ای نیز برای هواپیماسازی کانادا «بمباردیر» نیز صادر شود.

استفان دیون گفته بود مخالفت محافظه‌کاران کانادا با لغو تحریم‌های ایران باعث شد تا زمینه برای قرارداد ایرباس فراهم شود و نه هواپیماسازی کانادا.

دولت محافظه کار استیون هارپر در سال ۱۳۹۱ با قطع روابط دیپلماتیک با ایران سفارت کانادا در تهران را تعطیل کرد و از دیپلمات‌های ایرانی نیز خواست خاک این کشور را ترک کنند.

دولت محافظه‌کار کانادا مسائلی چون فعالیت‌های هسته‌ای ایران، سخنان «نژادپرستانه» و خصومت با اسرائیل، کمک به دولت بشار اسد در سوریه و عدم «امنیت دیپلمات‌های خارجی در تهران» را به عنوان دلایل قطع رابطه اعلام کرده بود.

اما با پیروزی حزب لیبرال در انتخابات پارلمانی کانادا و حل مناقشه هسته‌ای ایران، دولت جاستین ترودو ماه گذشته اعلام کرد که آماده برقراری مجدد روابط دپیلماتیک با تهران است.

XS
SM
MD
LG