لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

وضعیت صلاحیت «۵۶ داوطلب» در تهران «نامشخص» است


دو روز پس از پایان مهلت شورای نگهبان برای ارسال اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات مجلس به وزارت کشور، معاون سیاسی استانداری تهران گفت که نتیجه بررسی صلاحیت «۵۶ داوطلب» اعلام نشده و شورای نگهبان «همچنان در حال بررسی صلاحیت آنهاست».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، شهاب‌الدین چاوشی روز یکشنبه ۱۸ بهمن، خبر داد که صلاحیت هزار و ۱۳۳ نامزد انتخابات در شهر تهران تأیید شده است.

به گفته آقای چاوشی، در ۶ حوزه انتخابیه استان تهران، هزار و ۲۶۱ نامزد، یعنی ۴۶ درصد نامزدها، تأیید صلاحیت شده‌اند.

این مقام مسئول در استانداری تهران، همچنین یادآور شد که هنوز وضعیت بررسی صلاحیت ۵۶ نفر از داوطلبان مشخصاً اعلام نشده و شورای نگهبان همچنان در حال بررسی صلاحیت این افراد است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم به نقل از عیسی فرهادی، فرماندار تهران، نوشت که وضعیت این ۵۶ نامزد، تا بعد از ظهر دوشنبه مشخص می‌شود و در میان این گروه، نامزدهای شاخصی از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارند.

روز یکشنبه روزنامه اعتماد نیز در گزارش خود از «جا افتادن نام» برخی از نامزدهای انتخابات مجلس در فهرست بررسی صلاحیت‌ها خبر داده و نوشته است که نام تعدادی از چهره‌های سرشناس نه در فهرست نامزدهای تأیید صلاحیت شده است و نه در فهرست نامزدهای رد صلاحیت شده.

روز شنبه وب‌سایت انتخاب نیز خبر داده بود که نام مرتضی اشراقی، نوه آیت‌الله خمینی، «نه در میان تأیید صلاحیت شدگان است نه در میان رد صلاحیت‌ها».

با این حال روز یکشنبه وب سایت جماران، وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، خبر داد که صلاحیت مرتضی اشراقی تأیید شده است.

انتشار این گزارش‌ها درحالی است که به گفته سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، فهرست نامزدهای تأیید صلاحیت شده بامداد روز شنبه به وزارت کشور ارسال شده است.

پیش از آن مقامات شورای نگهبان اعلام کرده بودند که این فهرست شامگاه جمعه به وزارت کشور ارسال خواهد شد.

از عصر روز جمعه، گزارش‌های متناقضی درباره تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس در وب‌سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های ایران منتشر شده است.

در همین حال وب سایت انتخاب خبر داد که الیاس حضرتی، محمدجواد حق‌شناس، نجفقلی حبیبی، محسن مافی، سیدمحمود میرلوحی و علی نوبخت،پنج نامزد اصلاح طلب، تأیید صلاحیت شده‌اند.

نامزدهایی که برخی از وب‌سایت‌های خبری، روز شنبه از رد صلاحیت آنها خبر داده بودند.

موضوع تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس در هفته‌های گذشته موضوع اختلاف دولت و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز اول بهمن در واکنش به رد صلاحیت تعدادی زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس که به گفته او جمعیت هواداران آن‌ها به ۱۰ میلیون نفر هم می‌رسد گفته بود که «مجلس خانه ملت است، نه یک جناح».

این سخنان واکنش شدید نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، تعدادی از امامان جمعه از جمله در تهران، مشهد و اصفهان، فراکسیون روحانیت مجلس و نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس را به دنبال داشت.

با این حال آقای روحانی روز سه‌شنبه ۱۳ بهمن، گفت که همه دستگاه‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که «شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن کسی خطور نکند».

رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه نیز هشدار داد که «ممکن است جامعه را مأیوس کنیم و عده‌ای بگویند برای چه پای صندوق آرا بیاییم؟ چه کسی را انتخاب کنیم».

در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۳۰ دی، ضمن دفاع تلویحی از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس گفته بود که در همه جای دنیا نهادهایی نظیر شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت کاندیداها وجود دارد و «در هیچ جای دنیا در مراکز تصمیم‌گیری کسی که اصل نظام را قبول ندارد راه نمی‌دهند».

در همین حال حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور، از دیدار عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، با آیت‌الله خامنه‌ای خبر داده و درعین حال از جزئیات این دیدار اظهار‌ بی‌اطلاعی کرده است.

به گفته آقای امیری، این دیدار از جمله «ملاقات‌های دوره‌ای» وزیر کشور با رهبر جمهوری اسلامی بوده اما «طبیعتاً مباحث انتخاباتی هم در آن مطرح شده است».

XS
SM
MD
LG