لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

اسد: هدف اصلی ارتش قطع دسترسی حلب به مرز ترکیه است


بشار اسد می‌گوید که اروپا «عامل اصلی» فرار سوری‌ها از کشورشان هستند.
بشار اسد می‌گوید که اروپا «عامل اصلی» فرار سوری‌ها از کشورشان هستند.

رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید که هدف اصلی ارتش سوریه قطع دسترسی استان شمالی حلب به مرز ترکیه است. این اظهارات همزمان با توافق بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه و امدادرسانی به مناطق تحت محاصره منتشر شده است.

بشار اسد که کشورش پنج سال است صحنه جنگ داخلی میان نیروهای دولتی با شورشیان مسلح است، روز پنجشنبه ۲۲ بهمن در دمشق به خبرگزاری فرانسه گفته است که «نبرد اصلی برای قطع جاده میان حلب و ترکیه است، چرا که این کشور مسیر اصلی ارسال تدارکات برای تروریست‌ها است».

وی به دولت فرانسه هشدار داده که باید «سیاست‌های مخرب» خود را در حمایت از افراطی‌ها تغییر دهد.

رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید: فرانسه «سیاست‌های مخربی در زمینه حمایت مستقیم از تروریسم» اتخاذ کرده و «این وظیفه فرانسه است که سیاست‌هایش را تغییر داده یا به قبل بازگرداند».

بشار اسد افزوده است، اروپا «عامل اصلی» فرار سوری‌ها از کشورشان است و باید «ایجاد پوشش برای تروریست‌ها» را قبل از بازگشت مردم، متوقف کند.

او از دولت‌های اروپایی که به گفته وی، «عامل مستقیم مهاجرت مردم (سوریه)» هستند خواسته تا «به بازگشت سوری‌ها به کشورشان کمک کنند».

وی احتمال دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه را محتمل دانسته ولی تصریح کرده که ارتش این کشور با آن‌ها مقابله خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری سوریه همچنین تأکید کرده که از مذاکرات برای پایان جنگ در کشورش حمایت می‌کند ولی افزوده است که نبرد با «تروریسم» متوقف نخواهد شد.

بشار اسد گفته است: «ما معتقد به مذاکره هستیم، با وجود این، اگر گفت‌وگو می‌کنیم، این بدان معنی نیست که مبارزه با تروریسم را متوقف خواهیم کرد. این دو روند ناگزیر در سوریه هستند».

وی اتهام‌های سازمان ملل مبنی بر انجام «جنایات جنگی» از سوی رژیم‌اش را رد کرد و آنها را «سیاسی» و فاقد شواهد دانست.

وی تأکید کرده که کل کشور را بازپس خواهد گرفت ولی این یک «روند درازمدت» خواهد بود.

به گفته رییس جمهوری سوریه، در صورت قطع جاده تدارکاتی مخالفان از مسیرهای ترکیه، اردن و عراق احتمالا بحران این کشور «ظرف یکسال تمام خواهد شد».

بشار اسد افزود: در غیر این صورت، «حل مسئله زمان درازی می‌طلبد و هزینه سنگینی در بر خواهد داشت».

ظرف دو هفته گذشته حملات ارتش سوریه که با حملات هوایی روسیه صورت گرفته است به موفقیت‌هایی در زمینه قطع مسیرهای تدارکاتی مخالفان در اطراف حلب به سمت مرز ترکیه داشته است.

اظهارات بلندپایه‌ترین مقام سوریه در زمانی منتشر می‌شود که کشورهای عضو گروه حمایت بین‌المللی از سوریه بامداد جمعه ۲۳ بهمن بر سر طرحی برای برقراری آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به شهر‌ها و مناطق تحت محاصره در سوریه به توافق دست یافتند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در این زمینه گفته است که اعضای این گروه توافق کردند طی یک هفته آتش‌بس سراسری برقرار شود.

وی با این حال تصریح کرده که آتش‌بس در سوریه شامل گروه حکومت اسلامی (داعش) و جبهه‌النصره نخواهد بود.

سوریه از پنج سال پیش و پس از سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم سوریه از سوی ارتش بشار اسد درگیر جنگ داخلی شده که بیش از ۲۵۰ هزار نفر قربانی برجای گذاشته است. میلیون‌ها نفر نیز در داخل کشور آواره شده یا به خارج از سوریه گریخته‌اند.

ایران و روسیه از متحدان اصلی رژیم سوریه هستند و انواع کمک‌های نظامی، انسانی و مالی به این کشور می‌کنند. غرب نیز در مقابل از آن دسته شورشیان که آن‌ها را «میانه‌رو» می‌خواند، حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG