لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

ادامه حمله اصولگرایان و انتساب اصلاح‌طلبان به «انگلیس و آمریکا»


صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه
صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه

در ادامه حملات مکرر اصولگرایان به اصلاح‌طلبان و اکبر هاشمی رفسنجانی و منتسب کردن آنها به بریتانیا و «انگلیسی» خواندن فهرست‌های انتخاباتی آنان، رئیس قوه قضائیه نیز گفت که «مردم اجازه نمی‌دهند آمریکا و انگلیس در انتخابات برای آنها تصمیم بگیرند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، صادق لاریجانی شامگاه دوشنبه، سوم اسفند، در شهر ساری تاکید کرد که مردم به «آنهایی که با رهبری زاویه دارند و در راستای تضعیف نظام سخنرانی می‌کنند اعتماد ندارند».

این نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان مازندران اضافه کرد: «مردم ماخط‌‌دهی بیگانه را می‌شناسند و نخواهند گذاشت آمریکا و انگلیس در انتخابات برای آنها تصمیم‌سازی کنند و... تودهنی محکمی بر دهان دشمنان خواهند زد.»

در روزهای گذشته چندین چهره و رسانه اصولگرا صراحتا یا تلویحا و به شکل هماهنگ ابراز عقیده کرده‌اند که بریتانیا و آمریکا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به نفع اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی «دخالت» می‌کنند.

این اتهام‌زنی هماهنگ پس از آن آغاز شد که کمپین‌هایی برای رای ندادن به محمدتقی مصباح یزدی و تعدادی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله احمد جنتی، دبیر، و محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در فضای مجازی به راه افتاد.

پس از انتشار گزارش‌هایی از این کمپین‌ها، تعدادی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران از جمله اکبر گنجی در یادداشت‌هایی رای ندادن به این منصوبان رهبر جمهوری اسلامی و چهره‌هایی چون محمدتقی مصباح یزدی را «نه به فقه داعشی، از طریق انتخابات خبرگان» ارزیابی کردند.

در همین حال حسین باستانی، روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی، نیز روز ۲۷ بهمن‌ماه در یادداشتی در وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی با عنوان «یک محاسبه: حذف یزدی، جنتی و مصباح از خبرگان چگونه ممکن است؟» احتمال موفق شدن این کمپین‌ها را بررسی کرد.

وی در پایان یادداشت خود چنین نتیجه گرفت که «توفیق در انجام چنین کاری به لحاظ منطقی غیرممکن نخواهد بود».

به نظر می‌رسد که قرائت و پخش این یادداشت در رادیوی بی‌بی‌سی واکنش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را به دنبال داشت، چرا که او یک روز بعد در ۲۸ بهمن‌ماه گفت که «رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد، به فلانی رأی بدهید به فلانی رأی ندهید، معنایش چیست؟»

پس از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی، نزدیکان او نیز شروع کردند به هشدار دادن درباره به گفته آنان «دخالت آمریکا و انگلیس» در انتخابات.

در این زمینه حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، و محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، از افرادی که به گفته آنان «انگلیس از آنها حمایت کرده» خواسته‌اند که از این کشور اعلام «تبری» کنند.

آقای مدرسی یزدی روز سه‌شنبه، چهارم اسفند، نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم «توصیه بی‌بی‌سی» برای «رأی ندادن» به محمدتقی مصباح یزدی، احمد جنتی و محمد یزدی را «مضحک» خواند.

پیش از این نیز احمد خاتمی، امام جمعه تهران و نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان کرمان، گفته بود که کمپین رای ندادن به تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری «در لندن» تشکیل شده است.

وی تلویحا اصلاح‌طلبان و اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم کرد که در فهرست‌های انتخاباتی خود «محتوای این کمپین را دنبال می‌کنند».

در فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نام صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، از حوزه مازندران، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس هیئت حل اختلاف قوا، و احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در حوزه خراسان رضوی و نیز احمد خاتمی، امام جمعه تهران، در حوزه کرمان قرار ندارد.

در همین حال در فهرستی که اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در آن قرار دارند، علاوه بر محمدتقی مصباح یزدی، از احمد جنتی، محمد یزدی، محمدرضا مدرسی یزدی، سه عضو شورای نگهبان، در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران، حمایت نشده است.

واکنش سخنگو و معاون پارلمانی دولت حسن روحانی

در همین حال روز سه‌شنبه تعدادی از مقام‌های دولت حسن روحانی به «انگلیسی» خواندن فهرست‌های انتخاباتی واکنش نشان دادند.

از جمله محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، تاکید کرد که «قطعا چیزی به نام لیست انگلیسی نداریم و اگر کسی بخواهد بگوید چنین لیستی داریم در واقع به شورای نگهبان اهانت می‌کند و می‌خواهد بگوید که افرادی چه شورای نگهبان آنها را تائید کرده این گونه هستند».

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، نیز از به گفته او «موج تخریبی علیه کاندیداهای مردمی به بهانه اظهارات رسانه و به صورتی خلاف قانون» انتقاد کرد.

وی اضافه کرد: «طرح موضوع لیست انگلیسی از طنزهای تلخ روزگار ماست، چرا که شورای نگهبان با سخت‌گیری بسیار فراوان عده‌ای را تأیید صلاحیت کرده است.»

آقای انصاری تاکید کرد: «مردم با رأی آگاهانه خود پاسخ تبلیغات مسموم علیه دولت را خواهند داد؛ چرا که مردم می‌توانند لیست اصلح را از نوع تبلیغات آن شناسایی کنند.»

در انتخاباتی که روز جمعه قرار است در ایران برگزار شود، تعداد زیادی از نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان، نیروهای اعتدال‌گرا در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری رد صلاحیت شده‌اند.

اما حتی پس از این رد صلاحیت‌های گسترده هم رهبر جمهوری اسلامی و حامیان او بارها درباره تلاش «دشمن» برای «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری» ایران هشدار داده‌اند.

در مقابل فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، در اظهارنظرهایی جداگانه «واژه‌هایی مانند نفوذ» را «توهم» خوانده و دلیل این حملات را نگرانی از احتمال رأی آوردن آقای هاشمی رفسنجانی دانسته است.

آقای هاشمی رفسنجانی نیز روز دوشنبه در دیدار با نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس «تعبیر لیست انگلیسی» را «توهین به فهم و شعور مردم ایران» دانست.

در همان روز علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز ادعای «حمایت بیگانگان از لیست‌هایی انتخاباتی اصلاح‌طلبان» را «شارلاتان‌بازی» خواند.

در همین حال محمود علوی، وزیر اطلاعات و نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری، از نامزدهای انتخابات پیش رو خواسته است که برای پیروزی در انتخابات و «تصدی مسئولیت‌های دنیوی»، رقبای خود را «تخریب» نکنند و آنان را «انگلیسی خطاب نکنند».

پیش از آن نیز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، از «انگلیسی» خوانده شدن فهرست‌های انتخاباتی انتقاد کرده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز بدون اشاره مستقیم به این اتهام‌ها گفته است: «مردم ما هیچ ‌گاه از خارجی‌ها حرف گوش نکرده‌اند و نیازی به این موضوع ندارند که خارجی‌ها برای آنها تعیین تکلیف کنند.»

پیش از این سخنان آقای ظریف، مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، گفته بود که «سکوت وزارت امور خارجه برابر انگلیسی‌ها شبهه‌آور است».

XS
SM
MD
LG