لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

اوباما در مورد آتش‌بس سوریه: انتظارات ما بسیار محتاطانه است


اوباما و عبدالله دوم
اوباما و عبدالله دوم

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، موضعی «بسیار محتاطانه» در ارتباط با موفقیت آتش‌بس سوریه گرفته، اما افزوده در صورت پیشرفت می‌تواند «اساس یک آتش‌بس طولانی باشد».

واشینگتن و مسکو سوم اسفند ماه بر سر برقراری آتش‌بسی در سوریه که قرار است از روز شنبه، هشتم اسفند، آغاز شود به توافق رسیدند. دولت سوریه و ائتلاف اصلی متشکل از نیروهای مخالف بشار اسد گفته‌اند طرح پیشنهادی را به طور مشروط می‌پذیرند.

به گزارش آسوشیتدپرس، باراک اوباما پنجم اسفند، پس از دیداری با ملک‌ عبدالله دوم، پادشان اردن، در کاخ سفید، گفته است «انتظارات ما از (موفقیت) این [توافق آتش‌بس] بسیار محتاطانه است؛ وضعیت در محل بسیار پیچیده است».

در این دیدار رهبران دو کشور بر مقابله با گروه «حکومت اسلامی» و یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، به عنوان اولولیت‌های اصلی تاکید کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا از سوی دیگر افزوده است اگر آتش‌بس توافق‌شده در سوریه، از شدت خشونت‌ها بکاهند، آن‌وقت می‌تواند پایه و اساسی برای ایجاد یک آتش‌بس طولانی‌مدت باشد.

اوباما در عین‌حال می‌گوید ترک مخاصمه به آمریکا و متحدانش، از جمله روسیه، اجازه می‌دهد بر مبارزه با داعش تمرکز کنند؛ «آنچه در حال حاضر انجام نمی‌شود و تمرکزی بر آن نیست».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید با پادشاه اردن در مورد کمک‌ به پناهجویان سوری نیز گفت‌وگو کرده‌است.

برآورد سازمان ملل نشان می‌دهد نزدیک به ۴.۷ میلیون آواره جنگ داخلی سوریه، به خارج از آن کشور پناه برده‌اند. از این شمار نام بیش از ۶۰۰ هزار نفر در اردن ثبت شده‌ است.

گفت‌وگوی کری و لاوروف، اسد و پوتین

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، در مورد سوریه گفت‌و‌گو کرد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا قرار است به زودی هیئت‌هایی از دو کشور در مورد آتش‌بس دیدار و مذاکره کنند.

جان کری روز چهارم اسفند ماه در جلسه‌ای با اعضای کنگره گفته بود آمریکا در مورد آتش‌بس سوریه، زیاد انتظار نخواهد کشید و اگر تلاش‌های اخیر با موفقیت همراه نشود «گزینه دومی» در نظر گرفته شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در تماسی تلفنی، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است دمشق آماده اجرای آتش‌بس است و به آن کمک می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرده رهبران سوریه و روسیه در این گفت‌وگو بر ضرورت ادامه نبرد علیه گروه «حکومت اسلامی»، جبهه‌النصره، شاخه القاعده در سوریه، و «سایر گروه‌های تروریستی» تاکید کردند.

اردوغان مخالف مشمولیت کردها در آتش‌بس

خبرگزاری آلمان نیز روزچهارشنبه گزارش داد رجب طیب اردوغان اعلام کرده که گروههای کرد سوریه نباید مشمول آتش‌بس شوند.

تحلیل‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر ی‌پ‌گ، تشکیلات مسلح کردهای سوریه، موثر‌ترین نیروی مسلح مخالف داعش است. ایالات متحده از ائتلافی از کردهای سوریه و گروه‌هایی کوچک از عرب‌های مخالف اسد، در اتحاد دمکراتیک، حمایت می‌کند.

اما قدرت‌گیری گروه‌های مسلح کرد و شاخه سیاسی آن یعنی حزب اتحاد دمکراتیک سوریه، دولت ترکیه را به شدت نگران کرده است. رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه بار دیگر گفته است نیروهای مدافع خلق و احزاب کرد سوریه درست به اندازه داعش و جبهه‌النصره تروریست و خطرناک هستند و آتش‌بس نباید شامل آن‌ها شود.

گروه «حکومت اسلامی» و جبهه النصره در فهرست گروههای تروریستی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارند و در نتیجه آتش بسی که قرار است از بامداد شنبه در سوریه برقرار شود، شامل آن‌ها نمی‌شود.

انتقال اولین محموله کمکی به دیرالزور

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه با ارسال هوایی اولین محموله کمک‌های بشردوستانه را در اختیار ساکنان شهر دیرالزور گذاشته است. این شهر تحت محاصره گروه «داعش» است.

یکی ازمسئولان نهادهای امدادرسانی سازمان ملل متحد درگزارشی به شورای امنیت گفت ۲۱ تن کمک بشر دوستانه بامداد روز چهارشنبه توسط هواپیما بر فراز شهر دیرالزور به زمین پرتاب شده است. کارکنان هلال احمر سوریه در این شهر گفته‌اند که تمامی محموله‌ها دقیقا در اهداف تعیین شده فرود آمده‌اند.

به گزارش این مقام، سازمان ملل متحد و نهادهایی که در سوریه با این سازمان همکاری می‌کنند، تاکنون کمک‌ها را به ۱۱۰ هزار نفر جمعیت ساکن مناطق تحت محاصره منتقل کرده‌اند. آنها قرار است در آینده نزدیک کمک‌های مشابهی را به ۲۳۰ هزار نفر دیگر که در مناطق تحت محاصره هستند، منتقل کنند.

اما سازمان ملل متحد هنوز منتظر است تا طرح ارسال کمک‌های مشابهی به ۱۷۰ هزار نفر دیگر که در محاصره هستند، توسط دولت سوریه تصویب شود.

XS
SM
MD
LG