لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

انهدام «پنج گروه تروریستی» مرتبط با «خرابکاری انتخاباتی»


معاون امنیتی وزیر کشور ایران اعلام کرد که «چندین جریان تروریستی» برای «خرابکاری» در ایام انتخابات «برنامه‌ریزی» کرده بودند که «پنج گروه» از آن‌ها در دو ماه اخیر، در شرق، جنوب و جنوب غرب کشور منهدم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس حسین ذوالفقاری، روز شنبه ۲۲ اسفند، در نشست استانداران سراسر کشور با اشاره به «بازجویی» از افراد دستگیر شده گفت که «چندین جریان تروریستی تلاش کردند در ایام انتخابات خرابکاری‌هایی انجام دهند».

او اضافه کرد که در همین رابطه «در طول دو ماه گذشته پنج گروهک تروریستی» در شرق، جنوب و جنوب غرب کشور «منهدم» شده‌اند.

آقای ذوالفقاری جزئیات بیشتری درباره فعالیت و نحوه دستگیری این گروه‌های به گفته او «تروریستی» بیان نکرده است.

معاون امنیتی وزیر کشور پیشتر در روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن‌، بدون اشاره به جزئیات، از دستگیری «افرادی» در شرق ایران خبر داده بود که به گفته او، قصد «اخلال» در انتخابات را داشتند.

وی در روزهای ابتدایی اسفند ماه نیز از کشته شدن دو عضو یک تیم به گفته او «تروریستی» در منطقه سومار از توابع قصر شیرین خبر داده بود.

پس از آن رسانه‌های ایران به نقل از «یک مقام امنیتی» که نام او ذکر نشده، اعلام کرده بودند که اعضای یک «گروه تروریستی» شامگاه یکشنبه ۱۶ اسفند، در درگیری با نیروهای امنیتی ایران در استان خوزستان کشته شده‌اند.

در این خبر اشاره‌ای به تعداد نفرات این گروه، وابستگی آن‌ها به گروه یا فرقه‌ای خاص و اهدف آن‌ها اشاره‌ای نشده بود.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز روز یکشنبه ۹ اسفند، از دستگیری یک «عامل تروریستی» در مرزهای جنوب شرق کشور و یک تیم ۴ نفره در مرزهای غرب کشور خبر داده بود که به گفته او قصد انجام عملیات «تروریستی» در ایران همزمان با برگزاری انتخابات را داشتند.

با این حال آقای علوی نیز در صحبت‌هایش، اشاره‌ای به نام یا گروه خاصی نکرده بود.

«کاهش نزاع‌های انتخاباتی»

معاون امنیتی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «‌امسال برای اولین بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی یک مورد کشته هم نداشتیم و نزاع‌ها و درگیری‌ها کاهش یافت».

وی اضافه کرد: «در حدود ۷۵ شهرستان احتمال درگیری و مشکلات را داشتیم که خوشبختانه اتفاقی نیافته و... کمتر لازم شد از نیروهای انتظامی استفاده کنیم».

آقای ذوالفقاری گفت: «در ایام تعطیلات ممکن است نتایج تأیید انتخابات از سوی شورای نگهبان پیامدهایی داشته باشد از این رو مسئولان باید مراقبت لازم را داشته باشند».

این مقام انتظامی امنیتی، پیش از برگزاری انتخابات هفتم اسفند با اشاره به تهیه «اطلس امنیتی» انتخابات گفته بود که چهار استان کشور که در برگیرنده ۱۰ حوزه انتخاباتی هستند، در وضعیت قرمز امنیتی دسته‌بندی شده‌اند.

در مورد نزاع‌های انتخاباتی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۲۵ بهمن بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده بود که به جز پرونده درگیری در شوش و یک تیراندازی «در یک شهرستان دیگر» موارد «خاص» دیگری درباره درگیری‌های انتخاباتی گزارش نشده است.

سوم بهمن ماه درگیری طرفداران دو نامزد انتخابات مجلس در «شهرک بهرام» از روستاهای شهرستان شوش در استان خوزستان، منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر شده بود.

سایت «صبح زاگرس» روز ۱۹ بهمن‌ماه گزارش کرده بود که یکی از نامزد‌های انتخابات مجلس به همراه سه تن از هوادارانش در شهر «گچساران» در استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی افراد نا‌شناس با اسلحه ساچمه‌زنی مورد هدف قرار گرفته است.

رسانه‌های ایران ۲۶ آذر ماه خبر داده بودند که هوشیار ملکی، یکی از نامزد‌های احتمالی انتخابات در خرم‌آباد، به قتل رسیده است.

XS
SM
MD
LG