لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

ادامه انتقادها از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

در پی لغو سخنرانی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در شیکاگو، و تنش‌های پیش‌آمده، هیلاری کلینتون، از نامزد‌های حزب دمکرات‌ برای انتخابات ریاست‌جمهوری، او را به ایجاد «یک حریق عمدی سیاسی» متهم کرده است.

تد کروز، مارکو روبیو و جان کیسیک، دیگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه نیز به انتقاد از ترامپ پرداخته ولی در عین حال حملاتی را متوجه رسانه‌ها نیز کرده‌اند.

سخنرانی آقای ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری، شامگاه جمعه در شیکاگو به دلایل امنیتی لغو شد. از ساعاتی پیش از آن، درگیری‌هایی بین هواداران و مخالفان او آغاز شده بود و پس از لغو آن نیز، خشونت‌هایی در محل رخ داد.

مخالفان دونالد ترامپ از خود حزب جمهوری‌خواه تا دیگر جریان‌ها و گروه‌های سیاسی، او را متهم به مواردی مانند نفرت‌پراکنی و ایجاد تنش‌های اجتماعی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۲ اسفند ماه، با اشاره به ترامپ گفته است «اگر با کبریت بازی کنی، آتشی راه می‌اندازی که توان کنترلش را نداری».

او افزوده است «این کار نامش رهبری نیست، ایجاد یک حریق عمدی سیاسی است».

در حزب جمهوری‌خواه نیز، تد کروز، رقیب اصلی ترامپ در انتخابات درون‌حزبی، مارکو روبیو و جان کیسیک، دیگر نامزدها، او را به ایجاد «فضای مسموم» سیاسی متهم کرده‌اند.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید این سه نامزد جمهوری‌خواه می‌گویند این «فضای مسوم» اکنون به «هرج‌ومرجی» تبدیل شده که بر صفحه شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.

درگیری میان هواداران و مخالفان ترامپ در کلیولند، اوهایو
درگیری میان هواداران و مخالفان ترامپ در کلیولند، اوهایو

مارکو ربیو گفته اتفاقاتی که افتاده ناشی از این است که «هرکسی راه می‌افتد و هرچه دلش می‌خواهد، به زبان می‌آورد». او افزوده «خیلی از آدم‌های دیگر هم عصبانی هستند. ولی اگر بلند بلند هرچه می‌خواهند بگویند، همه چیز فرو می‌ریزد. نام این کار آشوب است. نام این کار هرج‌ومرج است».

از سوی دیگر دونالد ترامپ، می‌گوید اظهارات تند او در مورد مهاجران، مکزیکی‌تبارها یا مسلمانان، درگیری‌ها و وقایع اخیر را به وجود نیاورده است. ترامپ گفته دسته‌ای «اراذل و اوباش سازمان‌دهی‌شده» مسئول تنش‌ها هستند.

بنا بر گزارش‌ها، در جریان اعتراض‌های روز جمعه علیه ترامپ، گروه بزرگی از سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارهای آمریکایی نیز حضور داشتند.

ترامپ در سخنرانی دیگری، برنی سندرز، دیگر نامزد حزب دمکرات را «کمونیست» خطاب کرده و هواداران او را متهم به ایجاد تنش‌ها کرده‌است.

برنی سندرز می‌گوید کارزار او هیچ اعتراضی را در میان هوادران ترامپ یا سخنرانی‌ها او ترتیب نداده و در عین حال از این نامزد جمهوری‌خواه خواسته، علیه خشونت اقدام کند.

روز شنبه کارزارهای ترامپ در مرکز ایالت‌های کانزاس و اوهایو، بدون درگیری و تنش عمده برگزار شد. اما مخالفان ترامپ در این دو منطقه نیز در تجمعاتی علیه او شرکت کرده‌اند و برخی درگیری‌ها نیز رخ داده است.

دونالد ترامپ می‌گوید در صورتی که به ریاست‌جمهوری آمریکا برگزیده شود، میلیون‌ها مهاجر را اخراج کرده، در مرز آمریکا و مکزیک دیوار می‌کشد، جلوی ورود مسلمانان را به خاک آمریکا می‌گیرد و شکنجه‌هایی مانند القای حس خفگی و شبیه آن را به سیستم بازجویی کشور باز می‌گرداند.

XS
SM
MD
LG