لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

شمار کشته‌های حمله عربستان به بازاری در یمن به ۱۱۹ نفر افزایش یافت


از زمان دخالت نیروهای ائتلاف عربی در یمن در مارس پارسال تاکنون بیش از شش هزار و ۲۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.
از زمان دخالت نیروهای ائتلاف عربی در یمن در مارس پارسال تاکنون بیش از شش هزار و ۲۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

عربستان روز پنجشنبه ۲۷ اسفند اعلام کرد ائتلاف نظامی به رهبری این کشور عملیات در یمن را کاهش خواهد داد. همزمان گزارش‌ها حاکی است که تلفات حمله هوایی چند روز پیش این ائتلاف به بازاری در شمال پایتخت یمن تقریبا دو برابر شده و به ۱۱۹ نفر رسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام سازمان ملل متحد گزارش می‌دهد که در جریان حمله هوایی روز سه‌شنبه به بازاری در ناحیه حاجیه که تحت کنترل حوثی‌هاست، ۲۲ کودک نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این حمله تازه‌ترین مورد از حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان است که از زمان شروع جنگ یمن تاکنون صد‌ها غیرنظامی بر اثر آن کشته شده‌اند.

شیعیان حوثی و واحدهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن در یک سو و نیروهای وفادار به دولت یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود تحت حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در سوی دیگر این جنگ هستند.

از زمان گسترش نبرد و دخالت نیروهای ائتلاف عربی در مارس سال گذشته تاکنون بیش از شش هزار و ۲۰۰ غیرنظامی کشته و میلیون‌ها نفر در داخل خاک یمن آواره شده‌اند.

هدف ائتلاف نظامی به رهبری عربستان پس گرفتن مناطق تصرف شده از سوی شیعیان حوثی و بازگرداندن قدرت به رییس جمهوری و دولت یمن است که اکنون منطقه تحت کنترل آن به شهر جنوبی عدن محدود شده است.

شیعیان حوثی در سال ۲۰۱۴ صنعا پایتخت یمن را تصرف کرده و به مرور بخش زیادی از خاک کشور را به کنترل خود در آوردند.

ژنرال احمد العسیری سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان روز پنجشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت این ائتلاف به حمایت هوایی از نیروهای مسلح دولت یمن که با شورشیان حوثی می‌جنگند ادامه خواهد داد.

او افزود: «هدف ائتلاف ایجاد یک دولت منسجم و ارتش نیرومند و نیروهای امنیتی فعالی است که بتوانند با تروریسم بجنگند و نظم و قانون را در سراسر کشور برقرار کنند».
به گفته این فرمانده نظامی عربستان، فقط واحدهای کوچکی از نیروهای ائتلاف عربی برای «تجهیز، آموزش و مشاوره نظامی» به نیروهای مسلح یمن در خاک این کشور باقی خواهند ماند.

او افزود از این پس اولویت اصلی ائتلاف کمک به ساختن ارتش منظم یمن است.

به گفته العسیری، این کار زمان‌بر خواهد بود و مستلزم بردباری است.

سخنگوی نظامی عربستان در عین حال تاکید کرد که کاهش دامنه عملیات ائتلاف عربی به معنای کاستن از تمرکز نیروی دریایی و هوایی این ائتلاف برای حفاظت از سواحل یمن و به خصوص بندر عدن نخواهد بود.

همزمان مریچل رلانو، از مسئولین یونیسف در یمن، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت تعداد قربانیان حمله هوایی روز سه‌شنبه به بازاری در ناحیه حاجیه که در ابتدا ۶۵ نفر گزارش شده بود اکنون دو برابر شده و به ۱۱۹ نفر رسیده است.

این مقام یونیسف افزود حدود ۴۷ نفر نیز بر اثر این حمله مجروح شده‌اند و هنوز هم امکان دارد آمار کشته شدگان افزایش یابد.

حمله به این بازار دومین مورد از پر تلفات‌ترین حملات از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان است. در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ بر اثر یک حمله هوایی دیگر ۱۳۱ نفر در یک مراسم عروسی کشته شدند.

پس از حمله هوایی روز سه‌شنبه، شبکه تلویزیونی «المسیره» وابسته به شیعیان حوثی تصاویر دلخراشی از کودکان قربانی این حمله را پخش کرد. شاهدان عینی در این گزارش گفتند تعداد زیادی از منازل مسکونی، مغازه‌ها، رستوران‌ها و اتومبیل‌های مردم ساکن این منطقه نابود شده و یا به شدت آسیب دیده‌اند.

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان گفت قرار است در مورد این حمله تحقیقاتی انجام شود ولی در عین حال ادعا کرد که هدف حمله هوایی تجمع نیروهای مسلح حوثی در نقطه‌ای به فاصله ۱۰ کیلومتری از این بازار بوده است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد این حمله را محکوم کرده و گفته است: «حمله علیه اهداف غیرنظامی، از جمله نقاطی مثل این بازار، طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است».

او خواستار انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه و سریع در مورد نقض شدید قوانین بین‌المللی در یمن شد.

روز چهارشنبه نیز جیمی مک گولدریک هماهنگ کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، در یک کنفرانس خبری در شهر صنعا گفت هیچ‌ یک از طرف‌های درگیر در جنگ یمن به تعهد و مسئولیت خود برای حفاظت از غیرنظامیان و عدم حمله به مراکز و تاسیسات بشردوستانه عمل نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG