لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۶

خامنه‌ای: آمریکا به تعهداتش عمل نکرده‌است


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه یکم فروردین، طی سخنرانی در مشهد با ذکر این‌که سران آمریکا «پیام‌های نوروزی دادند و سفر هفت‌سین در کاخ سفید پهن می‌کنند» گفت که «اینها بچه‌گول‌زنی است.»

وی در این باره گفت: «دشمن؛ مقصود دولت امریکاست که البته می‌گویند ما دشمن نیستیم؛ پیام نوروزی دادند به ما و برای جوانان دلسوزی کردند. یا در کاخ سفید سفره هفت‌سین پهن کردند که این‌ها بچه‌گول‌زنی است.»

او افزود: «از آن طرف تحریم‌ها را حفظ می‌کنند و وزارت خزانه‌داری آمریکا با طرق خود جوری عمل می‌کند که شرکت‌های بزرگ و بانک‌های بزرگ جرات نکنند با جمهوری اسلامی معامله کنند که دشمنی محض است. تحریم و تهدید می‌کنند که دشمنی محض است. اما از طرف دیگر می‌گویند که برای جوانان ایرانی دنبال کار هستیم. این‌ها را کسی باور نمی‌کند.»

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز شنبه در پیامی نوروزی به مناسبت آغاز سال نوی شمسی ۱۳۹۵ آغاز سال نوی ایرانی را به تمام ایرانیان تبریک گفته و برای تمامی آنان آرزوی سلامتی و بهروزی کرد.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، حتی پس از «دهه‌ها بی‌اعتمادی» میان دشمنان قدیمی در عرصه جهانی باز هم ممکن است که راهی نو میان آنها باز شده و با یکدیگر رابطه‌ای تازه را آغاز کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در پیام خود به مناسبت نوروز ۱۳۹۵ تاکید کرد که «دست دوستی» ایالات متحده به سوی «مردم ایران باز خواهد ماند».

«بدعهدی آمریکا»

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز یک‌شنبه خود آمریکا را به «بدعهدی» در قضیه برجام متهم کرده و گفت که آمریکا به تعهدات خود بر اساس برجام عمل نکرده‌است.

وی در این باره گفت: «در همین قضیه توافق هسته‌ای هم آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند و کاری که باید انجام می‌دادند انجام ندادند.»

وی افزود که آمریکایی‌ها «بر روی کاغذ» تعهد کردند اما «از راه‌های متعدد جلوی مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند.»

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «هم‌چنان معاملات بانکی دچار مشکل است. بازگرداندن ثروت ما در بانک‌های آنها دچار مشکل است، و وقتی می‌پرسیم می‌بینیم که بانک‌ها از آمریکایی‌ها می‌ترسند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه گفت که تحریم‌ها را «روی کاغذ برداشته‌اند اما از طرق دیگر جوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم‌ها به‌وجود نیاید و مطلقاً تأثیر نکند.»

وی افزود که «کسانی که امید می‌بندند که با آمریکا بنشینیم و در موضوعات دیگر مذاکره کنیم از این موضوع غفلت می‌کنند.»

او تأکید کرد که آمریکا «با خدعه، تقلب سر باز می‌زند و عمل نمی‌کند به تعهدهایی که کرده‌است. این را امروز جلوی چشم خود می‌بینیم.»

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد که «آمریکا به دلایل واضحی با ما دشمن است. مرادمان سیاستمداران آمریکا و سیاست‌های ان هاست. در قضیه برجام بدعهدی کردند. به تحریم‌های دیگری ما را تهدید کردند. وزیر خزانه‌داری آمریکا به شدت شبانه روز مشغول کار است که جمهوری اسلامی نتواند از نتایج برجام استفاده کند و بهره‌مند شود. مرتباً تهدید می‌کنند.»

او افزود: «الان هم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چند ماه دیگر شروع خواهد شد و ۹ ماه دیگر این دولت عوض خواهد شد. دولتی که بعداً به وجود خواهد آمد هیچ تضمینی وجود ندارد که همین تعهدات اندک را هم اجرایی کند. نامزدهای انتخاباتی آمریکا الان در بدگویی به ایران مسابقه گذاشته‌اند.»

این اظهارات آقای خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی پیش از این از برداشته شدن موانع بر سر بخش‌هایی از پول‌های بلوکه شده ایران در خارج و جابه‌جایی این پول‌ها خبر داده‌اند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد نادرست بودن اعتماد به طرف غربی در مورد اجرای تعهداتش در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی، رئیس جمهور، و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، همواره بر چشم‌انداز خوب اجرای برجام و پیشرفت اقتصادی ایران از طریق اجرای توافق هسته‌ای تأکید دارند.

آیت‌الله خامنه‌ای با وجود انتقاداتش از روند بازگشت پول‌های ایران اما در عین حال گفت که «ما پول‌هایی داریم در خارج از کشور ... وقتی برگشت هرچند ده میلیاردی که هست وقتی برگشت، این‌ها در مصارفی به کار نرود که پول هدر بشود.»

وی تأکید کرد: «مواظب باشند که پولی که وارد می‌شود از بین نرود. صرف خریدهای بیمورد و کارهای بی‌جا و اسراف‌ها نشود. مدیریت منابع مالی که از بانک‌ها و مراکز خارجی وارد می‌شود.»

در برجام در برخی موارد «نتوانستیم خطوط قرمز را حفظ کنیم»

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در همین توافق اخیر هسته‌ای هم اگر چه این توافق را ما تأیید کردیم و برگزارکنندگان این توافق را مورد قبول اعلام کردیم و قبول داریم آن را، لیکن اینجا هم همین بود. وزیر خارجه ما در مواردی به بنده گفت که ما اینجا را نتوانستیم این خط قرمز را حفظ کنیم.»

او اضافه کرد: «یعنی طرف مقابل وقتی دولتی مثل امریکاست که پول و امکانات و دیپلماسی فعال و عوامل گوناگونی در اطراف دنیا دارد. کنار آمدن با او به معنای صرف نظر کردن از برخی چیزهایی است که انسان بر آن‌ها پای می‌فشارد.»

«می‌خواهند برجام‌های دو و سه و غیره را القا کنند»

علی خامنه‌ای در ادامه سخنان روز یک‌شنبه خود گفت که «طرف مقابل حل شدن قضیه هسته‌ای را کافی نمی‌داند» و می‌خواهد این‌گونه القا کند که «برجام‌های دو و سه و غیره باید به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم.»

حسن روحانی پیش از این از لزوم اجرای «برجام دو» در داخل سخن گفته بود و دولت او نیز خواستار الگو گرفتن از مذاکرات هسته‌ای برای حل دیگر اختلافات ایران با قدرت‌های جهانی شده‌اند.

علی خامنه‌ای در ادامه سخنانش در مشهد، با اظهار این‌که «دشمن» به دنبال «تغییر سیرت جمهوری اسلامی» است، گفت که «کنار آمدن با آمریکا به معنای صرف نظر کردن از برخی از چیزهایی است که انسان بر آنها پای می‌فشرد.»

او تأکید کرد که «عقب‌نشینی کنیم به جایی منتهی خواهد شد که به تطبیق قوانین جمهوری اسلامی با شرع اسلام هم ایراد می‌گیرند و می‌گویند که مخالف آزادی است.»

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه گفت: «تدریجاً موضوع را به این خواهند رساند که نیروی قدس چرا تشکیل شده‌است و سپاه اصلاً چرا تشکیل شده؟»

وی گفت که می‌خواهند یک «دوراهی ناگزیر» را تلقین کنند که «یا باید در مقابل آمریکا و خواست‌های او در موارد بسیاری کوتاه بیاییم یا باید فشارها، تهدیدها، و ضررهای ناشی از مخالفت با آمریکا را تحمیل کنیم.»

او افزود که «اینها می‌خواهند این را به صورت گفتمان ترویج کنند و این فکر را دارند در داخل و خارج از کشور ترویج می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد که می‌خواهند که «در حل این اختلافات ملت ایران مجبور بشود از خط قرمزهای خود صرف نظر کند هم بکند.»

XS
SM
MD
LG