لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

مرگ «ده‌ها پیکارجو» در حمله هوایی آمریکا به اردوگاه القاعده در یمن


یمن محل حضور شاخه‌های القاعده است که طی سال‌های گذشته مناطق مختلفی را به تصرف خود درآورده‌اند. در تصویر محل یکی از درگیری‌ها میان آنها و نیروهای دولتی در زنگبار، ژوئن ۲۰۱۲
یمن محل حضور شاخه‌های القاعده است که طی سال‌های گذشته مناطق مختلفی را به تصرف خود درآورده‌اند. در تصویر محل یکی از درگیری‌ها میان آنها و نیروهای دولتی در زنگبار، ژوئن ۲۰۱۲

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در حمله هوایی ارتش آن کشور به یک اردوگاه القاعده در مناطق کوهستانی جنوب یمن، «ده‌ها پیکارجو» کشته شده‌اند.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، سوم فروردین ماه، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفته است «بیش از ۷۰ نفر» در این اردوگاه آموزشی حضور داشته‌اند. به گفته آقای کوک شمار دقیق کشته‌شدگان هنوز مشخص نیست، اما «برآورد اولیه نشان می‌دهد ده‌ها نفر از اعضای 'القاعده در شبه‌جزیره عربستان' از صحنه نبردها حذف شده‌اند.»

حمله هوایی در منطقه حجر، نزدیک مکلا، مرکز استان جنوبی حضرموت، صورت گرفته‌است.

پنتاگون می‌گوید حمله اخیر ضربه‌ای به توانایی‌های القاعده برای استفاده از یمن به عنوان یک پایگاه، و حمله به شهروندان آمریکایی است و «شاهدی بر این تعهد که ما به نابودی القاعده ادامه داده و جای امنی برایش نخواهیم گذاشت».

به گزارش خبرگزاری فرانسه مشخص نیست در میان کشته‌شدگان افراد غیرنظامی نیز بوده‌اند یا نه، اما مردم در محل دیده‌اند که چندین خودرو زخمی‌شدگان را از این اردوگاه به بیمارستانی در مکلا برده است و ده‌ها عضو القاعده نیز برای دادن خون، خود را به آنجا رسانده‌اند.

مکلا از جمله مناطقی است که گروه «انصارالشریعه» در آن حضور پررنگی دارد. این گروه از شاخه‌های القاعده در شبه‌جزیره عربستان به شمار می‌رود و خواستار تشکیل یک امارت اسلامی در یمن است.

حمله اخیر، تقریبا یک سال پس از ورود ائتلاف به رهبری عربستان به صحنه نبردها در یمن صورت می‌گیرد. بیشتر از یک سال قبل، حوثی‌ها و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری اسبق یمن، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری آن کشور را مجبور به کناره‌گیری کردند. هادی که از حمایت ریاض برخوردار است، در نهایت به عربستان رفت و ائتلاف عربی نیز برای بازگرداندن قدرت به او وارد کارزار شد.

این در حالی است که گروه القاعده در یمن نیز در میانه این نبردها دست به پیشروی‌هایی در برخی مناطق زده است. ایالات متحده بارها به اعضا و پایگاه‌های این گروه در یمن حمله کرده‌است.

نبردهای یمن بیش از ۶ هزار کشته برجای گذاشته که برآورد سازمان ملل نشان می‌دهد نیمی از آن‌ها غیرنظامی هستند و عمدتا نیز در پی حملات ائتلاف عربی جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان شده‌اند.

مذاکرات صلح

در عین حال وزیر خارجه دولت یمن، ابراز امیدواری کرده است که با میانجی‌گری سازمان ملل متحد، مذاکراتی برای پایان دادن به نبردها، در کویت برگزار شود.

عبدالمالک مخلافی، در دوحه، پایتخت قطر، ابراز امیدواری کرده‌است که مذاکرات با شورشیان به نتیجه برسد.

قرار است گفت‌وگوها با آتش‌بس در آن کشور همراه شود.

پیش از این آسوشیتدپرس گزارش داده بود که گفت‌وگوهای مقدماتی میان دولت یمن و شورشیان حوثی در روز یک‌شنبه برگزار شده و حوثی‌ها پذیرفته‌اند که قطعنامه شورای امنیت، در مورد زمین گذاشتن سلاح و خروج از مناطق تحت تصرف‌شان را به اجرا درآورند.

مذاکرات قبلی برای پایان دادن به بحران نتیجه‌ای نداشته است.

XS
SM
MD
LG