لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

«توافق بر سر آتش‌بس یک هفته‌ای» در یمن پیشاپیش مذاکرات آوریل


اسماعیل اولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن
اسماعیل اولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن

مقام‌های دولتی در یمن که روز یکشنبه در گفت‌وگوهای سه‌جانبه صنعا حاضر بوده‌اند، می‌گویند نیروهای حوثی و هواداران دولت توافق کرده‌اند که تا پیش از دور بعدی مذاکرات که انتظار می‌رود در ماه آوریا برگزار شود، آتش‌بسی یک هفته‌ای را به اجرا بگذارند.

این مقام‌های رسمی که به شرط عدم افشای نام‌شان با آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده‌اند، از جمله حاضران در گفت‌وگوهایی بودند که روز یکشنبه با حضور نمایندگان حوثی‌ها و اسماعیل اولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برگزار شد.

آسوشیتدپرس به نقل از این مقام‌ها می‌نویسد که حوثی‌ها پذیرفتند قطعنامه شورای امنیت را که آنان را ملزم به بر زمین گذاشتن سلاح و عقب نشستن از سرزمین‌های تحت تصرف‌شان از جمله صنعا می‌کند، به اجرا درآورند.

این مقام‌های دولتی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که آنها روز یکشنبه پذیرفته‌اند که به عنوان نخستین گام، طرف‌ها درگیر برای نشان دادن حسن نیت آتش‌بسی را به اجرا درآورند.

تلاش‌های پیشین برای اجرای آتش‌بس در یمن، تا کنون به شکست انجامیده و طرف‌های درگیر هر کدام دیگری را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

دور نخست گفت‌وگوها در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در سوئیس برگزار شد، اما تلاش برای ازسرگیری گفت‌وگوها تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

در این میان خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی از عدن نوشت که دو روز درگیری میان نیروهای هوادار دولت و نیروهای حوثی ۵۵ کشته بر جا گذاشته که ۱۴ تن از آنها از غیرنظامیان هستند.

منابع نظامی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که درگیری‌ها روز شنبه در شهر تعز که در هفته‌های اخیر از دست حوثی‌ها خارج شده و در تصرف هواداران دولت است تشدید شده، و تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ تن، از جمله ۱۴ غیرنظامی کشته شده‌اند.

شش تن از نیروهای هوادار دولت و هفت تن از حوثی‌ها هم روز شنبه در درگیری‌هایی در استان شبوه کشته شده‌اند.

درگیری‌های روز شنبه در مأرب هم به کشته شدن ۱۳ نیروی حوثی و ۳ تن از نیروهای هوادار دولت انجامیده است.

علاوه بر اینها، دو نیروی هوادار دولت هم در همین روز در نیم‌راه تعز-عدن در شبیخونی به یک کاروان هواداران دولت کشته شده‌اند، که گفته می‌شود نیروهای داعش در آن دست داشته‌اند.

نبردها در یمن بیش از ۶۲۰۰ قربانی غیرنظامی برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر را از محل سکونت خود جابه‌جا کرده است.

XS
SM
MD
LG