لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

برادران البکروی به عنوان عاملان حملات انتحاری بروکسل شناسایی شدند


تصویری که روز گذشته پلیس بلژیک منتشر کرد. گفته می‌شود مردی که در وسط ایستاده یکی از برادران البکروی است و فرد سمت راست متواری است
تصویری که روز گذشته پلیس بلژیک منتشر کرد. گفته می‌شود مردی که در وسط ایستاده یکی از برادران البکروی است و فرد سمت راست متواری است

رسانه‌های بلژیک صبح چهارشنبه، چهارم فروردین ماه، اعلام کردند که برادران البکروی که پیش‌تر تحت نظر پلیس بودند، جزء افرادی‌اند که روز گذشته در فرودگاه بین‌المللی بروکسل و متروی این شهر دست به عملیات انتخاری زدند.

خالد و ابراهیم البکروی نام این دو برادر است که به گفته پلیس بلژیک پیش‌تر متهم به انجام جنایات سازمان‌یافته بودند، اما ارتباطی با فعالیت‌های تروریستی نداشته‌اند. یکی از این دو برادر خود را در فرودگاه و دیگری خود را در متروی مرکزی منفجر کرده‌اند.

خالد، ۲۷ ساله، در سال ۲۰۱۱ به اتهام ماشین‌دزدی و حمل کلاشینکف به پنج سال زندان متهم شده بود. ابراهیم، ۳۰ ساله نیز در سال ۲۰۱۰ به اتهام شلیک به مامور پلیس با کلاشینکف به ۹ سال زندان محکوم شده بود.

روز گذشته پلیس بلژیک تصویر سه نفر در فرودگاه را منتشر کرد و اعلام کرد که آن‌ها احتمالا به بمب‌گذاری فرودگاه مرتبط‌اند. یکی از این افراد که کتی روشن به تن دارد، هنوز شناسایی نشده و پلیس عملیات گسترده‌ای را برای دستگیری او آغاز کرده است. برخی گزارش‌های می‌گویند وی احتمالا نجیم العشراوی، ۲۴ ساله، است که از دستیاران صالح عبداسلام است و پلیس تنها یک روز پیش از بروز این انفجارها نام او را شناسایی کرده بود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که خالد البکروی پیش‌تر با اسم مستعار یک آپارتمان در محله فوره در بروکسل اجاره کرده بود. این آپارتمان همان آپارتمانی است که هفته گذشته پلیس بلژیک درعملیات ضد تروریستی خود به آن حمله کرد و اثر انگشت صالح عبدالسلام را پیدا کرد. گمانه‌زنی‌ها بر آن است که این دو برادر با صلاح عبدالسلام، مغز متفکر حملات پاریس که روزجمعه دستگیر شد، مرتبط بوده‌اند.

خالد همچنین در اجاره آپارتمان دیگری دست داشته است، آپارتمانی در محله شارلروآی بروکسل که عبدالسلام و دیگر جهادی‌های مقیم بروکسل در آن برنامه‌ریزی‌های مربوط به حملات پاریس در آبان‌ماه را انجام داده بودند.

پلیس بلژیک روز چهارشنبه اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن از همگان خواست تا اگر اطلاعات بیشتری در مورد این دو برادر دارند در اختیار پلیس قرار دهند.

در پی افشا شدن هویت مهاجمان فرودگاه بروکسل، مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه گفت که فورا نیاز است که کنترل‌ها در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا افزایش یابد.

روز گذشته چندین انفجار فرودگاه بین‌المللی و متروی بروکسل را هدف قرار داد. گروه خلافت اسلامی روز گذشته و ساعاتی پس از بروز انفجارها، مسئولیت آن‌ها را برعهده گرفت.
به گفته وزارت بهداشت بلژیک، این انفجارها ۳۱ کشته و ۲۶۰ مجروح برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG