لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

ترامپ ایران را به انجام حمله تروریستی در ۲۵ کشور و ۵ قاره متهم کرد


سخنرانی دونالد ترامپ در گردهمایی آیپک
سخنرانی دونالد ترامپ در گردهمایی آیپک

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در جریان یک سخنرانی برای کمیته روابط عمومی آمریکا – اسرائیل (آیپک)، ایران را به انجام حملات تروریستی در ۲۵ کشور و پنج قاره جهان متهم کرد.

نشریه آمریکایی پلیتی‌فکت روز سه‌شنبه، سوم فروردین در گزارشی از این سخنرانی نوشت که ترامپ در گردهمایی آیپک به شدت علیه ایران موضع گرفت.

بر اساس این گزارش، آقای ترامپ اظهار داشت: «ایران گروه‌های تروریستی را در سراسر جهان بنیان گذاشته است... ایران در پنج سال اخیر در ۲۵ کشور مختلف از پنج قاره حملات تروریستی ترتیب داده است. آنها در همه جا واحدهای تروریستی دارند از جمله در نیم‌کره غربی، بسیار نزدیک به میهنمان.»

وی سپس ایران را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان» نامید و تاکید کرد که باید مانع آن شد تا به اهداف خود دست یابد.

پلیتی‌فکت که اظهارات اعضای کنگره آمریکا و کاخ سفید را راستی‌آزمایی می‌کند در گزارش خود تلاش کرده صحت اظهارات دونالد ترامپ را بررسی کند، این که آیا ایران مشخصا در پنج سال گذشته در ۲۵ کشور مختلف و در پنج قاره جهان عملیات تروریستی انجام داده است یا نه.

این گزارش عنوان می‌کند که کمپین آقای ترامپ از پاسخ به سئوالات این تحقیق خودداری کرده، اما پلیتی‌فکت متوجه شده که منبع اظهارات وی دولت اسرائیل است. به نوشته این نشریه، سفارت اسرائیل در واشینگتن فروردین سال ۱۳۹۴ گزارشی همراه با یک نقشه جهان منتشر کرد که از فعالیت‌های نظامی ایران و گروه‌های مورد حمایت آن در سراسر جهان حکایت داشت. این سفارت همچنین پاییز ۱۳۹۴ توییتی همراه یک صفحه اینوگرافیک منتشر کرد که عنوان آن به شرح زیر بود: «نگاهی به فعالیت‌های تروریستی ایران (۴ سال اخیر): ۵ قاره، ۲۵ کشور.»

در عین حال ایران همچنان یکی از سه کشوری است که ایالات متحده آنها را در شمار کشورهای حامی تروریسم حساب می‌آورد، به‌طوری که وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرده که این کشور از فعالیت‌های تروریستی در غزه، لبنان و دیگر نقاط خاورمیانه حمایت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده که اگرچه عمده تلاش‌های ایران معطوف به خاورمیانه و خاصه سوریه بوده، اما ایران و گروه‌های تحت حمایتش به تلاش‌های خود برای گسترش نفوذ آن در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین ادامه داده‌اند.

پلیتی فکت از این منظر اظهارات ترامپ درباره «حمایت ایران از تروریسم» را تایید می‌کند، اما اشکال حرف‌های او را در این جمله جست‌وجو می‌کند که ایران در ۲۵ کشور مختلف حملات تروریستی انجام داده است.

این نشریه می‌نویسد که حتی توییت سفارت اسرائیل در واشینگتن نیز به نسبت اظهارات ترامپ ملایم‌تر بوده چرا که در این توییت از «فعالیت‌های ترویستی» ایران در جهان سخن گفته می‌شود و نه «حملات تروریستی». به یک معنا اگر همه مواردی را که سفارت اسرائیل عنوان کرده است در نظر بگیریم، درمی‌یابیم که تعداد حملاتی که به وقوع پیوسته کمتر از این بوده و تنها پنج مورد را شامل می‌شود که به کشتار منجر شده و ظن دست داشتن ایران در آن می‌رود، یعنی حملات بحرین، بلغارستان، هند، گرجستان و تایلند. جز این، شش حمله از مواردی که سفارت اسرائیل به آنها اشاره کرده، خنثی شده‌اند. در عین حال که موارد دیگری که اسرائیل به آنها اشاره کرده بیشتر درباره دخالت و نفوذ ایران در کشورها و حکومت‌های دیگر بوده است تا حمله تروریستی.

از این رو بر اساس ارزیابی پلیتی‌فکت، تنها نیمی از سخنان دونالد ترامپ درست و دقیق بوده است.

XS
SM
MD
LG