لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

ترامپ: اولویت اصلی من لغو توافق اتمی خواهد بود


ترامپ در نشست «آی‌پ‌ک»
ترامپ در نشست «آی‌پ‌ک»

نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در جمع مهم‌ترین لابی هوادار اسرائیل در آمریکا گفته است، در صورتی‌که به کاخ سفید راه پیدا کند، اولویت اصلی‌اش لغو توافق اتمی با ایران خواهد بود.

دونالد ترامپ، دوم فروردین ماه، توافق اتمی به دست‌آمده را «فاجعه‌بار» توصیف کرده و گفته است «من مدت‌‌هاست سرم در کار حساب و کتاب است. می‌دانم چگونه باید یک توافق تهیه کرد. بگذارید به شما بگویم؛ این توافق [اتمی] فاجعه‌بار است. برای آمریکا، برای اسرائیل، و برای تمام خاورمیانه».

او می‌گوید در صورت انتخاب شدن در مقام ریاست‌جمهوری، «اولویت اصلی‌اش، برچیدن» توافق اتمی خواهد بود.

دونالد ترامپ، به رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، باراک اوباما، نیز حمله کرده است. او در جمع «آ‌ی‌پ‌ک» گفته «رئیس‌جمهور اوباما در سال‌های آخر… بله… او احتمالا بدترین اتفاقی‌ست که برای اسرائیل رخ داده… باور کنید».

به گزارش آسوشیتدپرس دونالد ترامپ در سخنرانی خود، ایران را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در سطح جهان» توصیف کرده‌است.

او بخشی از حملات خود را متوجه سازمان ملل نیز کرده و گفته است «این سازمان نه دوست آمریکا است، نه دوست اسرائیل و نه دوست دمکراسی و آزادی».

او افزوده که هرگونه تلاش این سازمان «برای تحمیل خواست خود به اسرائیل» را وتو خواهد کرد.

این میلیاردر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، که آمریکا بانفوذترین عضو آن به شمار می‌رود را هم هدف قرار داده‌است. ترامپ می‌گوید آمریکا پول زیادی به این سازمان قدرتمند نظامی می‌دهد: «باید تجدید نظر کنیم. ناتو را نگه داریم، ولی شاید لازم است پول به مراتب کم‌تری به خود آن بدهیم».

در رقابت درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، ترامپ در حال حاضر صاحب اکثر آرای وکالتی‌ست. این آرا در نهایت، در کنگره ملی حزب، می‌تواند سرنوشت رقابت‌ها را تعیین کند. البته انتخابات داخلی و جمع‌آوری آرا از سوی نامزدها همچنان ادامه دارد.

جان کیسیک و تد کروز، دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه نیز در نشت «آی‌پ‌ک» سخنرانی کردند.

آقای کروز گفته است توافق اتمی با ایران مانند «توافقنامه مونیخ» است و عملا «یک رژیم مستبد را به ابزاری مسلح کرده که می‌تواند میلیون‌ها نفر را بکشد». توافقنامه مونیخ در سال ۱۹۳۸، توافقی میان آلمان نازی و قدرت‌های جهانی بود و به الحاق بخشی از چکسلوواکی آن زمان به آلمان نازی انجامید. هم‌پیمانان چکسلوواکی به آن کشور فشار آوردند تا این توافق را بپذیرد. گفته می‌شود قدرت‌های غربی، به ویژه بریتانیا و فرانسه، قصد داشتند جلوی جنگی احتمالی را بگیرند. در هر صورت چندی پس از آن، آلمان به لهستان هم حمله کرد و در نهایت جنگ جهانی دوم آغاز شد.

جان کیسیک نیز گفته ترجیح می‌دهد، در پاسخ به آزمایش‌های موشکی اخیر در ایران، توافق اتمی را معلق کند.

از دیگر نامزدهایی که در نشست «آ‌ی‌پ‌ک» شرکت کرد، هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز حزب دمکرات بود.

خانم کلینتون در میان اعضای این لابی قدرتمند از توافق اتمی دفاع کرده است. او در عین حال افزوده که تهران به هر شکلی که آن را نقض کند، پاسخگو خواهد بود و حتی اگر لازم باشد در این زمینه از زور استفاده خواهد کرد.

نامزدهای دو حزب عمده آمریکا، جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها، در حال حاضر مشغول انجام رقابت‌های درون‌حزبی برای اعلام نامزد نهایی هستند. نامزد نهایی در سال جاری میلادی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد. توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی، برنامه اتمی ایران را محدود کرده و از سوی دیگر به تحریم‌های گسترده هسته‌ای پایان داده‌است.

XS
SM
MD
LG