لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

«پیروزی ترامپ یک خطر عمده جهانی است»


واحد اطلاعاتی اکونومیست پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات را مثل تهدید تروریسم خطرناک می‌داند
واحد اطلاعاتی اکونومیست پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات را مثل تهدید تروریسم خطرناک می‌داند

گروه تحقیق بریتانیایی «واحد اطلاعاتی اکونومیست» چشم‌انداز پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نمایانگر تهدیدی جهانی همتراز با نزاع‌طلبی جهادیون ارزیابی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه واحد اطلاعاتی اکونومیست در تازه‌ترین ارزیابی از مخاطرات جهانی در فهرستی که مشکل اقتصادی چین با عنوان «فرود سخت» با نمرهٔ ۲۰ در صدر تهدیدات جاری قرار گرفته نمرهٔ ۱۲ را برای پیروزی نامزد جمهوریخواه قائل شده است.

گروه تحقیق بریتانیایی واحد اطلاعاتی اکونومیست در توجیه این سطح تهدید بیگانگی این سرمایه‌دار عمده نسبت به چین و نیز اظهاراتش در مورد افراط‌ طلبی اسلامیون را خاطر نشان نموده نوشته است پیشنهادی جهت جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا به عبارت واحد اطلاعاتی اکونومیست «وسیله‌ای قوی جهت تجدیدقوای فرقه‌های جهادی» خواهد بود.

واحد اطلاعاتی اکونومیست همچنین شبح جنگی تجاری تحت ریاست جمهوری ترامپ را مطرح و اشاره کرده است که سیاست‌های وی به تعبیر این گروه تحقیق بریتانیایی «متمایل‌ند مستعد به تجدیدنظر مداوم باشند».

در این ارزیابی آمده او فوق‌العاده نسبت به تجارت آزاد خصومت‌آمیز بوده از جمله خصوصا در قبال توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای‌شمالی موسوم به «نفتا» و مکررا چین را یک «کنترل‌کننده واحدهای ارزی» عنوان کرده است.

گزارش واحد اطلاعاتی اکونومیست در خصوص ترامپ اضافه کرده «وی همچنین موضع فوق‌العاده راستگرایانه‌ای در مورد خاورمیانه و تروریسم جهادی اتخاذ کرده است از جمله بین چیزهای دیگر؛ دفاع از کشتن خانواده‌های تروریست‌ها و براه انداختن حمله‌ای زمینی به داخل سوریه برای محو کردن داعش و کسب نفتش.»

واحد اطلاعاتی اکونومیست که مخاطرات جهانی را در مقیاسی از یک تا ۲۵ به عنوان پرخطرترین نمره‌‌گذاری و رتبه‌بندی می‌کند در مقایسه به برخورد مسلحانهٔ احتمالی در دریای جنوبی چین نمرهٔ ۸ داده، همان نمره‌ای که به تهدیدی داده که بریتانیا با ترک اتحادیه اروپا متوجه خواهد کرد و بروز یک بحران بدهی بازار را نمرهٔ ۱۶ داده است.

پیروزی ترامپ بگفته این گروه تحقیق بریتانیایی دستکم شراکت حوزهٔ اقیانوس آرام میان آمریکا و ۱۱ کشور دیگر در قاره‌های آمریکا و آسیا را که ماه گذشته منعقد شد تنزل خواهد داد.

این ارزیابی اضافه کرده است «ریسک‌هایی در این پیش‌بینی وجود دارد بخصوص در صورت یک حملهٔ تروریستی به خاک آمریکا یا یک رکود ناگهانی اقتصادی.»

با اینهمه واحد اطلاعاتی اکونومیست اظهار داشته که انتظار ندارد ترامپ محتمل‌ترین رقیب دمکراتش هیلاری کلینتون را در یک انتخابات شکست دهد و اشاره کرده است که کنگره احتمالا جلوی برخی پیشنهادهای رادیکال‌تر او را در صورت پیروزی‌اش در انتخابات ماه نوامبر خواهد گرفت.

در کنار چشم‌انداز یک ریاست جمهوری ترامپ با نمرهٔ ۱۲ تهدید گروه حکومت اسلامی، داعش محاسبه شده که بگفته گروه تحقیق بریتانیایی ریسک ختم پنجسال ترقی مداوم بازارهای سهام آمریکا و اروپا در صورت تشدید حملات تروریستی را دربردارد.

تجزیهٔ محدودهٔ یورو در صورت خروج یونان از آن نمرهٔ ۱۵ گرفته در حالی که چشم‌انداز یک جنگ سرد جدید بر اثر مداخلات روسیه در اوکراین و سوریه نمرهٔ ۱۶ یافته است.

XS
SM
MD
LG