لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

انتخابات مقدماتی آمریکا: پیروزی‌های عمده‌ی کلینتون و ترامپ


انتخابات درون‌حزبی ایالات متحده، در یک روز پراهمیت، با پیروزی هیلاری کلینتون (دمکرات) در چهار ایالت پر شمار از نظر آرای وکالتی، و پیروزی دونالد ترامپ (جمهوری‌خواه) در سه ایالت و رقابت جان کیسیک و تد کروز با او ادامه پیدا کرده‌است.

کلینتون توانسته با فاصله در سه ایالت فلوریدا، اوهایو و کارولینای شمالی از رقیب خود، برنی سندرز پیشی بگیرد. این سه ایالت در مجموع از ۴۶۴ رای وکالتی برخوردار هستند. او در ایلینوی با فاصله کمی سندرز را پشت سر گذاشته، اما در میزوری، سندرز است که با اندکی رای بیشتر، کلینتون را پشت سر گذاشته‌است. ایلنوی ایالاتی مهم با ۱۵۶ رای وکالتی است.

نامزد نهایی دمکرات‌ها در «کنگره ملی» به ۲۳۸۳ رای وکالتی از ۴۷۶۴ رای از ۵۰ ایالت نیاز خواهد داشت. نامزد جمهوری‌خواه باید صاحب دست‌کم ۱۲۳۷ رای، از ۲۴۷۲ رای از ایالت‌ها شود.

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان موفق شده در فلوریدا، ایلینوی و کارولینای شمالی صاحب پیروزی شود و در میزوری با اندکی فاصله از تد کروز پیشی بگیرد. او اما در رقابتی مهم در اوهایو، میدان را به جان کیسیک واگذار کرده است. همین موضوع نیز جمع‌آوری اکثر آرا را برای او سخت‌تر می‌کند.

خانم کلینتون، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، بیش از گذشته به رهبری دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ نزدیک شده‌است.

ترامپ نیز با وجود آنکه در اوهایو به پیروزی نرسیده، اما یک موفقیت عمده دیگر به دست آورده و آن هم پیروزی در فلوریدا است که او را صاحب همه ۹۹ رای وکالتی حزب جمهوری‌خواه در این ایالت می‌کند. و البته همین پیروزی نیز سبب شد که مارکو روبیو، یکی از سه رقیب او، که خود سناتور فلوریدا است، از ادامه رقابت کناره‌گیری کند.

انتقاد اوباما از خشونت‌ها در کارزارهای انتخاباتی

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بدون آنکه مستقیما از کسی نام ببرد، از خشونت‌های رخ داده حین برگزاری کارزارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری، انتقاد کرده‌است.

به تازگی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در اوهایو، شیکاگو و کارولینای شمالی با تنش‌ها و خشونت‌هایی همراه شده‌است.

ترامپ، روز جمعه، پس از آنکه هوادارانش با گروهی از معترضان درگیر شدند، سخنرانی‌های خود در شیکاگو را لغو کرد.

باراک اوباما گفته است اقدامات هر دو طرف می‌تواند به وجهه آمریکا و مردم آن در جهان، آسیب برساند. به گفته آقای اوباما، سیاستمداران باید به این فکر کنند که حرفهایشان روی کودکانی که در حال تماشای آنها هستند، چه تاثیری می‌گذارد.

دونالد ترامپ، نامز جنجالی جمهوری‌خواهان، در حالی پیشتاز انتخابات درون‌حزبی است که با انتقادهای گسترده‌ای، از جمله در میان خود جمهوری‌خواهان روبه‌رو است.

ترامپ خواستار اخراج میلیون‌ها مهاجر، کشیدن دیوار در مرز مکزیک یا ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا شده است. با وجود خواسته‌های مکرر برای تغییر لحن، او در سخرانی‌های خود تاکید کرده که در صورت انتخاب در مقام ریاست‌جمهوری، وعده‌های جنجالی‌اش را عملی می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا از سیاستمداران در هر دو سوی صحنه سیاسی آن کشور خواسته است تا از رواج خشونت پرهیز کرده و چنین چیزی را در جامعه باب نکنند.

XS
SM
MD
LG