لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

مشاور نمایندگی ایران در سازمان ملل به نقض تحریم های آمریکا متهم شد


دادستان های آمریکا روز چهارشنبه ۲۳ مارس در دادگاه فدرال بروکلین نیویورک احمد شیخ زاده، مشاور هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد را به نقض تحریم‌های علیه ایران متهم کرده اند.

به گزارش رویترز، استیو زیسو، وکیل احمد شیخ‌زاده، ۶۰ ساله، گفته است که موکلش به نقض تحریم‌ها، پولشویی و مسایل مالیاتی متهم شده است.

استیو زیسو گفته است که احمد شیخ‌زاده در دادگاه ضمن ابراز بی گناهی، اتهام‌های وارده را نپذیرفته است.

پالما چن، یک قاضی دادگاه منطقه‌ای آمریکا، پس از آنکه دادستان ها نسبت به احتمال پناهنده شدن احمد شیخ زاده به نمایندگی ایران یا خروج از کشور ابراز نگرانی کردند، برای آقای شیخ زاده قرار سه میلیون دلاری صادر کرده است.

او با ضمانت نقدی سه میلیون دلاری موقتا از زندان بروکلین آزاد شده و به دستور مراجع قضایی با دستگاه‌های الکترونیکی مخصوص متهمان تحت کنترل خواهد بود.

در اعلام جرم علیه او گفته شده که آقای شیخ‌زاده ۶۰ ساله و دو همدست او در آمریکا با پیشبرد طرح‌هایی برای سرمایه‌گذاری در ایران تحریم‌های آمریکا علیه تهران را نقض کرده‌اند.

در اعلام جرم تاکید شده است که آقای شیخ‌زاده روابط تجاری خود با ایران را به وزارت خزانه داری آمریکا اطلاع نداده و بنابراین مقررات مربوط به کنترل و اعمال محدودیت بر روابط اقتصادی بین دو کشور را نقض کرده است.

براساس مدارک دادستانی، او از اکتبر سال ۲۰۰۷ تا ماه مه ۲۰۱۳ که عملا در معاملات مالی با ایران مشارکت کرده بود مقررات مربوط به تحریم علیه ایران را نقض کرده است.

وکیل مدافع آقای شیخ زاده گفت موکلش «یک آمریکایی میهن پرست» است.

آقای زیسو افزود: «کار او در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در راستای اهداف همیشگی او یعنی ایجاد پلی برای برقراری رابطه بین ایران و آمریکا بوده تا دو کشور بتوانند در صلح و دوستی زندگی کنند».

وی اظهار داشت: «متاسفانه این اعلام جرم مانع پیشبرد اهداف او خواهد شد و باعث می‌شود که احتمال تحقق آرزوهای او در آینده کاهش یابد».

دفتر نمایندگی دولت ایران در سازمان ملل متحد تاکنون در مورد این رویداد واکنشی نشان نداده است.

تالی فرهادیان، یک دستیار دادستانی آمریکا، به قاضی گفته است، احمد شیخ‌زاده با یک دولت متخاصم همکاری کرده است.

رویترز می‌گوید، براساس مدارکی که دادگاه منتشر کرده است، احمد شیخ‌زاده، مشاور دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد سه هفته پیش بازداشت شد.

استیو زیسو پس از برگزاری دادگاه اولیه در روز چهارشنبه گفته است، با جدیت با این اتهامات خواهیم جنگید.

در حالی گزارش‌ها در خصوص اتهام علیه مشاور نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد منتشر شده که در هفته جاری رضا ضراب، تاجر ایرانی‌ترکیه‌ای، به اتهام هدایت صد‌ها میلیون دلار پول، برای کمک به دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه دولت ایران و دیگر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، در فلوریدای آمریکا بازداشت شد.

دادستانی آمریکا می‌گوید این سه نفر؛ ضراب (۳۳ ساله)، جمشیدی (۲۹ ساله) و نجف‌زاده (۶۵ ساله)، در زمان تحریم‌ها، با استفاده از شبکه مالی و تجاری خود به دولت و شخصیت‌های ایرانی برای دور زدن محدودیت‌های اعمال‌شده، یاری می‌رساندند.

XS
SM
MD
LG