لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

حملات بروکسل: نشست اضطراری وزرای اتحادیه اروپا


ساکنان بروکسل به یاد قربانیان در مرکز شهر جمع شده‌اند
ساکنان بروکسل به یاد قربانیان در مرکز شهر جمع شده‌اند

وزیران کشور و دادگستری کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه، پنجم فروردین، در جریان نشستی اضطراری در بروکسل گرد هم می‌آیند تا در مورد تهدید ناشی از افراطیون و نیز قوانین مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کنند.

نشست اخیر پس از آن صورت می‌گیرد که بیش از ۳۰ نفر در جریان حملات انتحاری و انفجارهایی در فرودگاه و متروی پایتخت بلژیک، جان خود را از دست دادند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، نیز از پیمان آتلانتیک شمالی خواسته است برای نبرد با افراطیون در خاورمیانه، دست به اقدامات بیشتری بزنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران اروپایی متعهد شده‌اند که با «استفاده از هر ابزاری که لازم است» با تهدیدهای ناشی از تروریسم مقابله کرده و از دمکراسی دفاع کنند.

وزیران کشور و دادگستری ۲۸ عضو اتحادیه در مورد اقدامات هماهنگ برای مقابله تروریسم به گفت‌وگو خواهند نشست.

در عین حال مقام‌های بلژیک، به دلایل آنچه «ناتوانی» آنها برای جلوگیری از حملات اخیر عنوان می‌شود، تحت فشار قرار دارند.

بلژیک، با در نظر گرفتن نسبی جمعیتش، بیشترین تعداد شهروندان اروپایی را در صف افراطیون در سوریه دارد.

نشست بروکسل در حالی‌ست که رئیس‌جمهوری ترکیه، روز گذشته گفت کشورش یکی از عوامل حملات در بلژیک (ابراهیم بکراوی) را پیش از این دستگیر کرده و به مقام‌های آن کشور تحویل داده بود.

عاملان احتمالی حمله در سمت چپ، و مظنون چهارم در سمت راست در فرودگاه بلژیک پیش از انفجارها
عاملان احتمالی حمله در سمت چپ، و مظنون چهارم در سمت راست در فرودگاه بلژیک پیش از انفجارها

وزارت دادگستری بلژیک گفته است در آن زمان رابطه‌ای میان ابراهیم بکراوی و فعالیت‌های تروریستی وجود نداشته، او تنها به عنوان یک مجرم معمولی شناخته شده بود و از بابت افکار افراطی تحت نظر نبوده است.

مقام‌های بلژیک گفته‌اند دو برادر به نام‌های خالد و ابراهیم بکراوی، عامل حملات انتحاری روز سه‌شنبه در بروکسل بودند. مظنون سوم دیگری نیز وجود دارد که در برخی گزارش‌ها از او با نام نجیم عشروای نام برده شده است.

رسانه‌های اروپایی می‌گویند فرد چهارمی نیز احتمالا در جریان حملات در فرودگاه بروکسل بوده، اما پس از عدم موفقیت در منفجر کردن بمب خودش، از محل گریخته است. بمبی که ظاهرا متعلق به او است، توسط پلیس پیدا شده است. شکبه بلژیکی «ارت‌ب‌اف» می‌گوید در تصاویر موجود مرد دیگری همراه خالد بکروای در مترو دیده شده است.

XS
SM
MD
LG