لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

بشار اسد: اگر مردم می‌خواستند انتخابات زودهنگام برگزار می‌کردم


بشار اسد می‌گوید که مردم سوریه موافق خروج نیروهای روسیه از این کشور نیستند.
بشار اسد می‌گوید که مردم سوریه موافق خروج نیروهای روسیه از این کشور نیستند.

رییس‌جمهوری سوریه روز پنجشنبه ۱۲ فروردین به خبرگزاری روسی ریانووستی گفته است که اگر مردم سوریه می‌خواستند، او حاضر بوده که انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری برگزار کند، ولی این خواست مردم سوریه نبوده است.

بشار اسد در ادامه به خواست مردم سوریه مبنی بر ادامه حضور نظامی قوای روسی در خاک سوریه چه در حال حاضر و چه در آینده اشاره کرده است. وی گفته است این خواست منطقی هر دولتی است که از یک قوای نظامی خارجی برای حضور در کشورش دعوت کند، در نتیجه هیچ‌کسی نمی‌تواند این را ممنوع کند.

​رییس‌‌جمهوری سوریه همچنین در این گفت‌وگو به روابط کشورش با ترکیه نیز اشاره کرده و گفته است که اگر رجب طیب اردوغان، ریس‌جمهوری ترکیه، دست از مداخله در امور دمشق بردارد، سوریه می تواند روابط خوبی با ترکیه داشته باشد.

بشار اسد در ادامه مدعی شده که ارتش آقای اردوغان در سوریه در حال جنگ است. وی تاکید کرده که این ارتش، ارتش ترکیه نیست و ارتش اردوغان است.

رییس‌جمهوری سوریه همچنین از اهمیت به جریان افتادن سریع فرایند صلح گفته است و اعلام کرده که بهتر است رییس‌جمهوری از طریق آرا مردم و نه پارلمان انتخاب شود.

آقای اسد در حالی از انتخاب ریاست‌جمهوری بعدی می‌گوید که آینده‌ خود در او سوریه روشن نیست. روزنامه الحیات روز پنجشنبه گزارش داده بود که توافقی میان روسیه و آمریکا در مورد آینده بشار اسد صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به چندین کشور عربی گفته است که روسیه و آمریکا توافق کرده‌اند با نهایی شدن فرایند صلح، بشار اسد به یک کشور نامعلوم منتقل شود.

اما در پی انتشار این گزارش، دیمیتری پشکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرد که این گفته‌ها هیچ انطباقی با واقعیت ندارد و کذب است.

بر اساس طرح صلح سازمان ملل متحد، رییس‌جمهوری بعدی سوریه باید بر اساس رای مردم انتخاب شود. با این حال قدرت‌های غربی و مخالفان اسد اصرار دارند که نام بشار اسد نباید در میان نامزدهای آتی قرار گیرد.

بشار اسد دو سال پیش یک انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کرد و مدعی شد که با کسب ۸۸ درصد آراء پیروز انتخابات شده و رییس‌جمهوری قانونی ملت سوریه است. بسیاری از دولت‌ها این انتخابات را نپذیرفته و آن را «شرم‌آور» خواندند.

XS
SM
MD
LG