لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

کاخ سفید: تا اسد نرود، جنگ در سوریه به پایان نمی‌رسد


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا روز چهارشنبه ۳۰ مارس در واکنش به اظهارات بشار اسد در خصوص تشکیل دولت انتقالی گفته است، تا زمانی که بشار اسد در راس قدرت باشد، نا آرامی و جنگ در سوریه به پایان نخواهد رسید.

آقای ارنست که در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، در پاسخ پرسشی در خصوص اظهارات بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاری روسی و درباره دولت انتقالی سوریه، اظهار داشت: من مصاحبه را ندیده‌ام و نمی دانم او (بشار اسد) خود را بخشی از دولت وحدت ملی تصور کرده است یا نه. (اما در صورت چنین دریافتی) واضح است که از نظر ما ثمر بخش و موفقیت آمیز نخواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرده است: رویکرد او در قبال شهروندان سوری و استفاده از ارتش برای سرکوب مردم نه تنها کاملا غیر اخلاقی است، بلکه باعث شده است اکثریت مردم علیه او قیام کنند. بنابراین هیچ سناریویی را نمی توان تصور کرد که در آن بشار اسد رییس جمهور باشد و نا آرامی‌های سیاسی و خشونت در سوریه به پایان رسیده باشد.

جاش ارنست تاکید کرده است: طی سال‌های اخیر ما همواره گفته ایم راه حل موفقیت آمیز برای پایان دادن به هرج و مرج سیاسی در سوریه مستلزم کناره گیری بشار اسد از قدرت است.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در مصاحبه با ریانووستی که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته است که پیش نویس قانون اساسی تازه سوریه می تواند طی چند هفته آماده شود و تشکیل دولت جدیدی با حضور چهره هایی از مخالفان، مستقل‌ها و طرفدارانش مورد موافقت قرار گیرد.

بشار اسد اضافه کرده است: هرچند مسایل فنی می بایست در مذاکرات ژنو مورد بحث و گفت وگو قرار گیرد، اما توافق بر سر یک دولت جدید چندان مشکل نیست.

این در حالی است که مخالفان حکومت سوریه در واکنش به این اظهارات گفته اند، تا زمانی که بشار اسد در قدرت باشد هیچ دولتی مشروعیت ندارد.

یک مذاکره کنند ارشد مخالفان گفته است، راه حل سیاسی برای جنگ در سوریه تنها از طریق تشکیل یک دولت انتقالی با اختیار کامل میسر است نه تشکیل دولتی دیگر به ریاست بشار اسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جورج صبرا، یکی از اعضای هیات عالی مذاکره‌کنندگان مخالفان، گفته است: «آنچه بشار اسد درباره آن حرف می زند ربطی به فرایند سیاسی ندارد».

به گزارش رویترز، جنگ پنج ساله در سوریه بیش از ۲۵۰ هزار کشته به جای گذاشته است و باعث شده است تا پنج میلیون سوری به کشورهای دیگر پناه ببرند.

دور تازه ای از مذاکرات غیر مستقیم بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن در ژنو روز پنجشنبه هفته گذشته به پایان رسید و قرار است دو هفته دیگر این مذاکرات در ژنو از سر گرفته شود. این مذاکرات همزمان با طرح ترک مخاصمه و آتش بس در سوریه جریان داشت.

استفادن دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، نیز گفته است، در دور آینده مذاکرات می بایست مساله انتقال قدرت در دستور کار قرار گیرد، چرا که مساله اصلی است. این در حالی است که نمایندگان دولت سوریه گفته اند، موضوع ریاست جمهوری خط قرمز آنها است و حاضر به مذاکره در این خصوص نیستند.

XS
SM
MD
LG