لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

استقبال مقام‌های سازمان ملل از دفع «داعش» از پالمیرا


معبد بعل بخشی از این شهر باستانی‌ست که به دست افراطیون نابود شده است
معبد بعل بخشی از این شهر باستانی‌ست که به دست افراطیون نابود شده است

دبیر کل سازمان ملل و رئیس نهاد پژوهشی، آموزشی، فرهنگی این سازمان از دفع گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از پالمیرا در سوریه و آزاد شدن این شهر باستانی استقبال کرده‌اند. مقام‌ها در مسکو و دمشق نیز به بازپس‌گیری این منطقه واکنش نشان داده‌اند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، هشتم فروردین ماه در جریان یک کنفرانس خبری در اردن گفته است «تروریست‌های افراطی نه تنها مشغول کشتن مردم بوده‌اند، در عین حال مشغول ویران کردن تمدن‌های بشری هستند».

آقا بان می‌گوید ما از بازپس‌گیری پالمیرا «مسرور و دلگرم» هستیم.

دبیر کل سازمان ملل ابراز امیدواری کرده است که دولت مرکزی سوریه نه تنها به محافظت از شهر باستانی پالمیرا ادامه دهد، که به بازسازی آن نیز مشغول شود.

تخریب‌ها در پالمیرا طی یک ماه در تابستان سال گذشته
تخریب‌ها در پالمیرا طی یک ماه در تابستان سال گذشته

رئیس سازمان آموزشی فرهنگی ملل متحد، یونسکو، نیز به بازپس‌گیری پالمیرا از خلافت خودخوانده اسلامی واکنش نشان داده و گفته این شهر «یادگار مردم سوریه است، دربرگیرنده تاریخی از گوناگونی فرهنگ‌ها، رواداری و آغوش بازی، که این منطقه را به گهواره‌ای برای تمدن بشری تبدیل کرده بود».

خانم ایرنا بوکووا گفته است «در اولین فرصتی که شرایط امنیتی اجازه دهد، یونسکو آماده است تا به پالمیرا برود و با مسئولان برای محاسبه خسارات وارد شده و نگهداری از این گنجینه ارزشمند، همکاری کند».

دولت سوریه، روز یک‌شنبه، در پی هفته‌ها عملیاتی که از حمایت هوایی ارتش روسیه برخوردار بود، گفت موفق شده نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را، به طور کامل از پالمیرا بیرون کند.

شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بخش‌هایی از این شهر باستانی، از جمله معابد باستانی آن را منفجر کرده‌اند. گروهی از غیرنظامیان و اسرای خود را در محوطه قدیمی آن گردن زده یا تیرباران کرده‌اند. ارتش سوریه می‌گوید پس از بازپس‌گیری منطقه، مشغول پاکسازی آن از مواد انفجاری و بمب‌های کارگذاشته‌شده، است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:08 0:00
لینک مستقیم

کاخ کرملین روسیه نیز به بازپس‌گیری پالمیرا واکنش نشان داده و می‌گوید ولادیمیر پوتین به بشار اسد تبریک گفته‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری سوریه بر اهمیت «این منطقه بی‌بدیل تاریخی برای فرهنگ جهان» تاکید کرده‌است.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، بازپس‌گیری پالمیرا به دست نیروهای متحد خود را «موفقیتی چشم‌گیر» توصیف کرده‌است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وزارت خارجه ایران، نیز گفته است «سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم با اقتدار به پیش خواهد رفت و قطعا تروریست‌ها جایی در آیند منطقه نخواهند داشت.»

دولت سوریه و متحدان آن طی سال‌های گذشته مخالفان خود را به طور عمومی «تروریست» خطاب کرده‌اند. گروهی از مخالفان دولت سوریه از حمایت غرب برخوردار هستند و بخشی از آنها خود از ارتش سوریه یا دولت آن کشور جدا شده‌اند.

جنگ داخلی سوریه، در پی سرکوب گسترده اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت بشار اسد، پنج سال است که ادامه دارد. طی پنج سال گذشته سوریه به مرکز تجمع گروهی از افراطیون مانند حکومت اسلامی یا جبهه‌النصره تبدیل شده است. در حال حاضر آتش‌بسی لغزان میان شورشیان و حکومت مرکزی برقرار است که این دو گروه را شامل نمی‌شود. مذاکراتی نیز برای پایان دادن به بحران در جریان است.

XS
SM
MD
LG